(FRANKFURT)

Amarok V6 har allerede imponeret med den seneste Aventura-udgave med 224 hk – smidig, komfortabel – og lynhurtig.

Men for at kunne matche den kommende topmodel af Mercedes-Benz X-Class pick-up, har man fundet endnu flere heste i stalden. En 3-liters V6’er med 258 hk (190 kW) og et moment ud over det sædvanlige.

Man viste allerede en prototype på IAA biludstillingen i sidste måned. Dark Label hed den – og den kan faktisk bestilles i dag til levering næste år.

Motor fra Audi og Porsche

I VW-gruppen er der mange hylder at vælge dele fra, og her har man været inde i de dybeste rum – og valget blev en motor, som allerede anvendes i bl.a. Porsche Panamera og Audi Q7 – dog her tilpasset et erhvervskøretøj.

VOTY.dk har været i Frankfurt for at prøve den nye ”racer” – hvor man fra VW’s side dog holder en del af kortene tæt til kroppen. Således oplyses ikke drejningsmomentet, der dog er en del bedre end i den nuværende 224 hk motor, der jo ikke ligefrem er sløv.

Gearkassen er en 8-trins automatgearkasse af Torque Converter typen, som skifter meget blødt og hurtigt. Bilen har permanent firehjulstræk med Torsen differentiale
Fabrikken anser kundegruppen for at være business-gruppen – som ønsker en terrængående fritidsbil, der ikke lader hurtige sedan’er noget efter.

Ny V6 Amarok med 120 hk

På hvide plader bliver den nok dyr herhjemme, men driftige entreprenører og håndværkere, der vil have en erhvervsbil ud over det sædvanlige, kan jo få den til knap halv pris plus moms, når bilen lander på dansk asfalt måske midt i 2018. I Tyskland er den klar i andet kvartal.

Amarok kommer også i en ny 163 hk udgave – samme antal hk som i den tidligere 4-cylindrede indstigningsmodel, men nu med V6 teknik og et moment på 450 Nm mellem 1.250- og 2.500 omdrejninger.

Nyt er der også på indretnings-siden – bl.a. med nyt instrumentbræt med mulighed for større touch-screen og infotainment-teknologi.

I Danmark efter Nytår

Vi prøvede den en times tid på motorveje og landeveje rundt om Frankfurt – og selv om den var mere adstadig end den vilde topmodel, så er der masser af trækkraft, som vil opfylde de fleste kunders ønsker i Danmark.

Bilen var modsat den 258 hk udgave med normale stålfælge og en ny og i øvrigt fremragende 6-trins manuel gearkasse.

Bilen er i Tyskland i slutningen af året – og kan ventes til bl.a. Danmark først i det nye år ifølge VW-pressefolk i Tyskland.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk