Volvo har med deres V90 Cross Country AWD udviklet bilen, som klarer langturene og off-road kørsel – med super luksus inde og terrænegenskaber ude.

Volvos hovedkontor er i Göteborg – og her tænkes tankerne om fremtidige bilmodeller. Pengene kommer fra moderselskabet Geely i Kina, og her har man valgt, at Volvo fortsat skal emme af svensk perfektionisme og sikkerhed.

Det gælder i høj grad V90 Cross Country AWD modellen, som vi har prøvet i D4 udgaven med 190 hk. Det er ikke nogen racerbil, selv om præstationerne er gode til danske forhold. 579.000 kroner koster bilen – plus moms – men for sølle 15.000 kroner mere får man D5 udgaven med 235 hk.

Trækker 2,4 tons

Især en fordel, hvis man kører man trailer, får i D4 udgaven må den trække 2,4 tons mod 2,5 tons i den større udgave. Varerummet er ganske stort med 1.800 liter og læssekanten er på 68 cm.

Godt læsset op savner man måske lidt mere kubik. Alle Volvos motorer er i dag på to liter. Kører man ikke med fuld last, er D4 modellen dog ingen sinke – med 8,8 sekunder til 100 km/t og en topfart på 210 km/t. Den yder da også 400 Nm ved 1.750 omdrejninger. Automatgearet med otte trin skifter fløjlsblødt.

Cross Country modellen er lidt til den bløde side, hvortil kommer den øgede frihøjde på 21 cm. Det giver den fornemme terrænegenskaber, selv om den ikke følger en Land-Rover hele vejen ud i moradset, men ude på landstedet har Volvoen ingen problemer.

Optimalt træk i terrænet

Femte generation firehjulstrækket har elektronisk styret mellemkobling, så der altid er optimalt træk mellem for og baghjul. Der er også elektronisk styret Hill Descend kontrol til at klare terrænet.

På motorvejen ligger den måske ikke så fast som lillebror V90. Til gengæld sidder man højt i CC udgaven med lettere ind- og udstigning og bedre udsyn. Der er også forstærket undervogn.

Bilen er nok én af de sikreste biler i verden, og den har da også fuld sikkerhedspakke som standardudstyr – det vil sige aktiv fartpilot og nødbremse, som både virker for andre biler og fodgængere. Bilen har Pilot Assist, som er et forstadie til den selvkørende bil – og den sørger for at holde bilen på rette vej i egen bane.

Sikker  – hvis uheldet er ude

Bilen har systemet Run-Off-Road-Protection, så man bedrer klarer et uheld. Bilen har samtidig energiabsorberende sæder.

Man sidder samtidig fantastisk behageligt i de delvist el-styrede sæder og kørestillingen er optimal. I bilen er der en 12 tommer touchscreen med navigation. Her kan man gå ind og justere og kontrollere det meste af bilen – bl.a. klimaanlæg og sædevarme.

Udstyrsniveauet er som man kan forvente det i en bil som denne – med LED lys, bakkamera, nøglefri start, regnsensor, skiltegenkendelse, elektronisk håndbremse, infotainment, midterboks og integreret armlæn, varme i rat, handskerumslås, tagræling fartbegrænser og fede alufælge.

Bilen kendes forfra med det særlige Thors hammer layout fra XC90 modellen. Det er iøvrigt 20 år siden, at Volvo lancerede deres første XC Cross Country model på basis af V70.

Fakta Volvo V90 CC AWD D4:
Motor: 4 cyl. turbodiesel. 16V.
Slagvolumen: 1.969 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.250 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 8,8 sek.
Topfart: 210 km/t.
Gearkasse: 8 trins aut.
Forbrugssnit: 19,2 km/l.
CO2 udslip: 138 g/km.
Læssehøjde: 68 cm.
Frihøjde: 21 cm.
Trailervægt: 2,4 tons.
Dæk: Michelin.
Pris: 579.326 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk