(LYON)

Den franske kølebils-ekspert Lamberet lancerer på transportmessen Solutrans i Lyon en Kangoo Z.E. el-varebil med brint som rækkevidde-forøger.

Den franske trailer- og kølebil-ekspert Lamberet viste på Solutrans-messen i Lyon for første gang en el-varebil, hvor brint bruges som rækkevidde-forøger.

Man har valgt en Renault Kangoo Z.E. Maxi Van som basisbil til projektet, der allerede har første kunde på listen – et cateringfirma i Sydfrankrig.

To versioner

Den avancerede lille kølebil kaldes officielt Frigovan H2 Zero. Selve brinttanken er placeret bag adskillelsen til førerrummet og har en kapacitet på 1,7 kg ved 350 bar. Man kan tilvælge en kraftigere udgave på 2,2 kg brint ved 700 bar.

Der anvendes brændstofceller på 5 kW fra den franske producent Symbio.

Bagsiden af medaljen er, at brinttanken fylder så meget, at varerummet, der er tilbage, svarer til den korte Kangoo på 1,6 kubikmeter. Og så prisen på ændringerne på cirka 15.000 Euro eller 112.000 kroner udover bilens pris.

400 km rækkevidde

”Hos Lamberet har vi helt beholdt teknikken fra den normale Kangoo Z.E., så bilen kan også oplades via en normal ladestander,” siger Lamberets øverste chef Erick Méjean.

Fordelen er, at brændstofcellerne oplader batteriet, så det betyder, at bilen har en rækkevidde på mere end 400 km – det er cirka 150 km. mere end en Kangoo Z.E. normalt præsterer. Og så tager det bare fem minutter at tanke brint på bilen – noget kortere tid end at lade bilen op.

Kølebilen er naturligvis beklædt med isolerende materialer, og dertil kommer en Kärstner kølemaskine på taget. Den får strøm fra et lille batteri på én kW.

Otte timers køletid

”En ekstra fordel er, at man får otte timer fuld køletid uden genopladning. Køleeffekten fortsætter, når man holder stillle – og kølingen fortsætter sågar, når dørene til varerummet står åbne,” siger Erick Méjean.

Bilen fra Lamberet er møntet på de kunder, der ikke kun har opgaver i byen, men som også har afstikkere i omegnen af byen eller til naboområderne.

Udfordringen er selvfølgelig netværket af brinttanke, som jo fortsat ikke er super udviklet herhjemme. Men så har man jo drivværket fra den normale Kangoo Z.E. ved siden af.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk