Crossland-X, Opels nye mini-Crossover har overhalet flere af sine Opel-fæller, når det gælder gulpladeudgaver.

Opel Crossland-X er på grund af sin udformning mere praktisk som Van end Corsa- og Mokka Van – og sælger bedre som Van end alle andre ombyggede personbils-udgaver fra Opel.

Faktisk solgte Crossland-X som Van bedre end Opel Movano – og placeret som næstmest solgte varebil fra Opel. Kun overgået af Vivaro.

Skal til syn

Med til historien hører, at Opel i Tyskland ikke har endeligt godkendt Crossland-X som varebil – endnu. For den er ved at bliver crashtestet hos Dahl Enginering i Thisted. Så endnu skal alle Van ombygninger til syn.

Opel Danmark har store intentioner om gulpladesalget af ombyggede personbiler – det udtalte Opel Danmarks administrerende direktør, Thomas Bruun, ved et møde tidligere på året.

Faktisk er målet på årsbasis at sælge 300 Crossland-X. I oktober blev det til 19 enheder – ud af samlet 21 solgte. Det er tre-fire procent lige nu, men salget er først lige kommet i gang. Startpris ligger på cirka 100.000 kroner plus moms.

1,6 diesel til erhvervslivet

VOTY.dk har prøvet Crossland-X med 1,2 turbobenzin-motor, som er en omdrejningsvillig PSA udvikling. Men som Van er 1,6 dieseludgaven den mest populære hos erhvervslivet.

Motoren trækker fra 1.250 omdrejninger – eller fra 45 km/t i femte gear og 55 km/t i sjette gear.

Med de nye biludgifter er det i højere grad være virksomheder, der køber bilerne på gule plader – end private, der køber på papegøje-plader, da prisforskellen mellem hvid og papegøje er blevet mindre.

Platform fælles med Citroën

Vi har prøvet dyreste Innovation model, men det er mellem-modellen Enjoy, som er prissat til fra ca. 103.000 kr. plus moms for 1,2 liter benzinmotor med 81 hk. Men det er som sagt 1,6-liter dieselmotorer, der sælges mest.

Platformen er den samme som den nye Citroën C3 Aircross.

Testbilen havde en del ekstraudstyr, hvor især de læge-udviklede AGR sæder må anbefales. Prisen er cirka 3.000 kroner plus moms ekstra. Men man sidder rigtig godt og har fornem støtte.

Rar kørestilling

Man sidder dejligt højt i bilen – og det betyder også en let indstigning og udstigning. Kørestillingen er god, men fodpladen giver ikke så god støtte. Især ikke på en langtur. Men så er der i testbilen læderrat. Standard er syv tommer touchscreen – mens otte tommer skærm og navigation koster ca. 7.500 kr. plus moms.

Vi skal også nævne, at bilen havde LED signatur-kørelys, tågelygter for og bag, to USB stik, aflæggeplads i boks mellem sæderne, p-advarsel, 180 grader ”Bird View” kamera (ekstra), stop-start system, 16-tommer alufælge (ekstra), nøglefri start (ekstra) og linjevogter. Bilen har også Opels nødkaldesystem OnStar.

Der er masser af aflæggeplads i kabinen, men der er ikke handskerumslås. Under gulvet i varerummet er der dog ekstra rum. Et minus er trailervægten på begrænsede 840 kg. Læssehøjden er 79 cm – den indvendige læssekant er fem cm.

Ingen racer

Bilen kører rimeligt godt – men den er ikke så stabil – og derfor ikke oplagt til sjov på en snoet landevej. Kun den præcise styring løfter indtrykket en smule. Men nu er den også lidt høj.

Nu har bilen jo standard esc stabilitetssystem, som hjælper én, hvis det går for stærkt. Til gengæld har bilen ikke standard AEB nødbremsesystem som standard – merpris cirka 3.000 kr. plus moms. Men det burde være standard på en ny bilmodel.

Bilen fås med fartpilot og fartbegrænser. Samt skiltegenkendelse, så man i instrumentpanelet kan læse, hvad hastighedsbegrænsningen er. Den kan man indstille, så bilen holder den tilladte fart. Men der er ikke ACC (Adaptiv fartpilot). Testbilen havde også LED hovedlys til ca. 6.000 kr. plus moms.

5 stjerner i EuroNCAP

Organisationen bag EuroNCAP sikkerhedstesten har netop bekræftet, at Opel Crossland X får topkarakteren fem stjerner i den nyeste test af sikkerhed i personbiler.

EuroNCAP bedømmer sikkerheden på fire forskellige områder: Fører, børn, fodgængere og elektroniske hjælpesystemer. Crossland X udmærker sig navnlig på sikkerhed ved påkørsel fra siden, hvor bilen scorede maksimumkarakter for beskyttelse af børn og voksne.

Fra årsskiftet skærper Euro NCAP dog kravene endnu en gang. Det betyder blandt andet, at biler uden automatisk nødbremse ikke længere vil kunne opnå de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.

Fakta Opel Crossland-X 1,2T
Motor: 3 cyl. Turbo-benzin.
Ydelse: 130 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 230 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 206 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Gear: 6 trins man.
Forbrug: 20,0 km/l.
CO2 udledning: 114 g/km.
Køreklar vægt/totalvægt: 1278/1790 kg.
Lasteevne: 512 kg.
Trailervægt m. bremser: 840 kg.
Varerum: ca. 1.200 liter
Pris – Crossland-X Enjoy 1,2T 130 hk ekskl. moms: 124.990 kr.
Pris – Crossland X Enjoy 1,6 CDTI fra: 105.990 kr ekskl. moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk