Tokyo Motor Show, der netop er åbnet, danner rammen om en ny mellemstor lastbil med betegnelsen E-Fuso Vision.

Den helt nye elektriske lastbil kommer fra tyske Daimler har præmiere på Tokyo Motorshow.

Det er selskabet Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, som står bag udviklingen af el-køretøjer for Daimler.

23,26 tons totalvægt

E-Fuso Vision One er p.t. den tungeste el-lastbil, der har været vist. Totalvægten er på 23,26 tons. Lasteevnen er 11,11 tons eller 1,8 tons under vægten på en tilsvarende diesellastbil.
Batteripakken er på 300 kWh, og det skulle give en rækkevidde på 350 km.

Tidligere i år har Daimler vist deres mindre by-distributions-lastbil med navnet Mercedes-Benz Urban eTruck. Ifølge Daimler vil man fremover bruge betegnelsen E-Fuso til en hel række af elektriske lastbiler og busser.

Den første Fuso e-Canter blev for nylig indsat som forsøg hos amerikanske UPS på deres hjemmemarked, og bilen havde premiere på lastbil-udstillingen i Atlanta.

El-lastbiler er billigst

”Selvom lastbiler på el i dag er væsentlig dyrere end tilsvarende på diesel, vurderer eksperter allerede, at ellastbiler er op til 70 procent billigere at bruge end tilsvarende diesellastbiler. Mercedes har selv beregnet at deres egen lille lastbil eCanter sparer 7.500 kroner for hver 10.000 kørte kilometer,” skriver fagbladet Ingeniøren.

Andre producenter har også vist elektriske køretøjer. Det gælder også Daimlers største konkurrent i Europa, MAN og søsterselskaberne VW og Scania. Men også virksomheder som Iveco og Volvo/Renault har vist el-køretøjer.

Amerikanske Tesla – kendt for elektriske biler – har en el-lastbil på trapperne med navnet Semi. Der har været flere spionfotos, men præsentationen er forsinket flere gange.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk