Lastbilen kastes ind i et hurtigt højresving, men vi bliver advaret med både lyd- og lys, fordi lastbilen kommer for tæt på en fast genstand tæt på bilen.

En trekantet lampe på A-stolpen blinker kraftigt rødt – og vi hører en høj hyletone. Her er det en stander, systemet bliver opmærksom på, men det kunne også være en fodgænger eller en cyklist, som chaufføren ikke selv har opdaget.

Mercedes-Benz kalder det for højresvingsassistent, som hjælper chaufføren under svingning og vognbaneskift.

Omfattende uheldsmateriale

Selve radarerne, der udløser lyd og lys-advarslen, sidder på siden af bilen mellem første- og anden aksel. De opdager objekter én meter foran- og to meter bag traileren – samt 3,75 meter ud for siden af traileren.

Ingeniørerne hos Mercedes-Benz Trucks har studeret omfattende uheldsmateriale under udarbejdelse af det nye sikkerhedssystem.

Desværre er det ikke standardudstyr – og det fås endnu kun til modellerne Actros og Antos som 4×2 LS og 6×2 L i forbindelse med tankmål 650 x 700 mm og tredelt skærm.

Active Brake Assist 4

Samtidig introducerer Mercedes-Benz deres Active Brake Assist 4 – fjerde generation af systemet, hvor chaufføren hjælpes til at foretage en katastrofe-opbremsning, både i forbindelse med objekter, der enten er i bevægelse eller står stille.

Systemet kendes også fra Mercedes-Benz personbiler, som Mercedes-Benz Trucks arbejder tæt sammen med på bl.a. sikkerhedssiden. Systemet er aktivt ved alle hastigheder.

Systemet omfatter også fodgænger-beskyttelse i bl.a. byer, og det virker op til 50 km/t – og det bremser lastbilen hurtigere end chaufføren kan, der måske ikke kan se personer, der går ud foran bilen – eller faste genstande.

Del af RoadEfficiency

Active Brake Assist fungerer kun sammen med afstandsregulering – og har været i produktion efter december 2016.

Sikkerhedssystemerne er en del af Mercedes-Benz RoadEfficiency.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk