Lavprisbil – men i en ny Black Shadow udgave får man en masse ekstraudstyr til ekstra lav pris som Van.

Mange rynker måske på næsen, når de hører bilnavnet Dacia – men med gennemprøvet Renault teknik får man rigtig meget for pengene. Tilmed er der tre års fabriksgaranti.

Ikke mindst i den nye specialmodel Duster Black Shadow, som udover den særlige sølv-lakering og sorte 16 tommer aluminiumsfælge og læderrat bl.a. omfatter Renaults medianav med syv tommer touchscreen med navigation – og dertil Bluetooth, MP3 og hastighedsbegrænser/fartpilot samt parkerings-sensor med alarm.

Tjen 100.000 kr. som Van

Vælger man sin Dacia på gule nummerplader skærer man lige cirka 100.000 kroner af prisen. Black Shadow er en overbygning til den nuværende topmodel Lauréate – for beskedne 9.000 kr. plus moms.

At der pludselig dukker specialmodeller op skyldes uden tvivl, at en ny Duster er på trapperne. Formentlig dukker den op herhjemme til næste år.

Vi har prøvet Black Shadow modellen med såvel manuelt som automatisk gearskifte -EDC, som er nyt til Duster.

16.000 kr. for automatgear

Med manuelt gear koster den 120.685 kr. plus moms – med automatgear 136.783 kr. plus moms. Men de 16.000 kr. ekstra er godt givet ud, for bilen er væsentlig mere komfortabel.

Automatgearkassen skifter blødt, og ønsker man at accelerere lidt hurtigere, kan man vælge at skifte manuelt. Bilen er faktisk ganske kvik, men styretøjet er lidt tungt at arbejde med. Køreegenskaberne er gode, men den krænger lidt i hurtige sving på grund af dens højde.

Der er begrænset støjniveau i bilen, men den er ret fast affjedret – selv om vi kun kørte 4×2 udgaver. Bilen fås også med firehjulstræk – men ikke i forbindelse med automatgear.

God siddestilling

Rattet kan kun indstilles vertikalt – i højden – til gengæld kan førersædet også indstilles i højden, så man sidder godt bag rattet i de skålformede sæder (med varme). Samtidig er siddepositionen høj, så udsynet er fint. Tågelygter er standard.

Der er to kopholdere, men flaskeholderne er kun til små 50 cl. flasker.

Varerummet er pænt stort og kan rumme 2,7 meter lange genstande. Et plus er trailervægten på 1.500 kg, og så må bilen laste 610 kg.

Fås med geværrum

Van-modellen fås også med et rum i varerum-adskillelsen med lås – kaldet geværrum –  fint, når handskerummet, som er stort, ikke kan låses. Læssehøjden er 77 cm. Tagrælinger er også standard. Nævnes skal 12-volts udtag.

Testbilerne havde 1,5 liters dieselmotorer med 109 hk, som kører 22,7 km/l i manuel udgave og 22,2 km/l i udgaven med automatgear. Stop/start system og eco-knap er med til at forbedre økonomien.

I den manuelle udgave er der trækkraft fra 1.250 omdrejninger – i femte gear fra 50 km/t og i sjette gear fra 60 km/t.

Ikke nødbremsesystem

Sikkerhedsmæssigt har bilen esc stabilitetssystem og ABS bremser samt ASR antispin – dertil selestrammere samt seks airbags.

Der er dog ikke nødbremsesystem, men det kommer måske i den kommende Duster model.

Teknik Dacia Duster 1,5 dCi aut.:
Motor: 4 cyl. diesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 109 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Forbrug: 22,2 km/l.
CO2 udledning: 106 g/km.
Topfart: 169 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semi-uafhængig.
Vendediameter mellem mure: 10,44 m.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Sikkerhed/bremser: esc og ASR antispin. ABS.
Dæk: Continental Cross Contact 215/65R16.
Køreklar vægt: 1.349 kg.
Totalvægt: 1.824 kg.
Lasteevne: 605 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Varerumsmål: 1.600 x 1.265 x 930 mm.
Mellem hjulkasser: 1.000 mm.
Bagdør: 980 x 725 mm.
Sidedør min.: 300 x 830 mm.
Læssehøjde: 770 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris testbil ekskl. moms: 136.783 kr.
Dacia Duster fra: 89.699 kr. (1,6 benzin)

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk