Magirus, kendt tysk producent af brandbiler, har indledt levering af 100 brandsluknings-køretøjer til Chiles nationale brandvæsen.

I Danmark og de fleste lande i Europa er det som regel lokale brandmyndigheder, som bestiller de meget kostbare brandslukningskøretøjer – men i Chile er det en regeringsopgave, så derfor kan der komme ganske store bestillinger på én gang fra Junta Nacional de Bomberos de Chile.

Det kom den velanskrevne producent af brandbiler, Magirus i Ulm i Tyskland, til gode, da der i fjor landede en samlet ordre på 100 brandbiler på én gang.

Tre udgaver af brandbiler

Nu er bilerne færdigbyggede og klar til afskibning – i tre udgaver: mindre avancerede udgaver til redningsopgaver i byer, firehjulstrukne udgaver til indsats i mere uvejsomme områder samt særlig udgaver til bekæmpelse af brande i skovområder, som på det senere har givet store udfordringer i mange lande i Verden.

Det gælder også i Chile. I begyndelsen af året fortærede flammerne over 370.000 hektar skov – eller fire gange byen Berlins størrelse. I den nye levering er der så 29 specielle køretøjer til at bekæmpe skovbrande – med plads til fem brandmænd plus chaufføren. Disse biler har en tank på 3.000 liter.

Overleveringen af nøglerne fandt sted på fabriksområdet i Ulm – og under ganske spektakulære forhold, nemlig i 30 meters højde på et par platforme for enden af to stigebiler, så repræsentanter for Chiles myndigheder kunne se alle 100 brandbiler på én gang, mens Magirus’ CEO Marc Diening takkede for handlen.

På basis af Iveco Eurocargo

Brandbilerne er alle bygget på Iveco Eurocargo chassis’er med 299 hk motorer. 4×2-bybilerne har en særlig stålkabine med plads til otte mand plus chauffør, 4×4 terrænbilerne er højere og har en vandtank ombord på 4.000 liter.

Alle biler har en Magirus centrifugal-pumpe, som faktisk har en kapacitet på 3.000 liter i minuttet med 10 bars tryk.

Der har senest i år været voldsomme skovbrande mange steder på kloden – og ikke mindst Chile har været hårdt ramt. Et skovområde på 375.000 hektar blev fortæret af flammerne tidligere på året – det svarer til fire gange størrelsen af Berlin.

Ekstra sikret mod ild

I ordren var der således 29 brandbiler specielt til indsats ved skovbrande – med plads til fem brandmænd plus chaufføren. Bilen er særlig præpareret med brandhæmmede materialer til længere at kunne modstå flammerne.

Bilerne bliver nu sejlet fra Tyskland til Chile og bliver fordelt til lokale brandstationer i landet ved ankomsten.

Magirus er en del af CHN Industrial – Case New Holland. Herunder hører også Iveco.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk