(FRANKFURT)

Det er ikke til at tro det, men Toyota mener at deres legendariske Land Cruiser skal have en overhaling for at fremstå mere robust.

Hver vi ser film fra verdens brændpunkter, toner en Toyota firehjulstrækker frem på skærmen. Toyota har gang på gang bevist, at deres off-road’ere er gjort af et særligt stof.

Politi-favorit

I Danmark og på Grønland vælger politi og sikkerhedsmyndigheder ofte de bomstærke japanske Land Cruiser modeller til at klare de daglige opgaver – og nu får de en endnu bedre Land Cruiser til at klare opgaven.

På IAA biludstillingen har Toyota således valgt at vise deres nye japansk byggede Land Cruiser for første gang i Europa.

Toyota har nemlig her løftet sløret for en ny udgave af offroad bilen Land Cruiser 150.
Den nye udgave er ændret på både design, udstyr og teknik.

Historik på 65 år

Med en offroad historik på over 65 år er Toyota Land Cruiser en af de mest legendariske bilmodeller – ikke bare i sin klasse med også helt generelt.

Den markedsføres i 195 lande og regioner over hele verden og er berygtet for sin høje kvalitet, ekstreme holdbarhed og evindelige pålidelighed. Alt dette går igen i den nye udgave af Land Cruiser 150.

Den nye Land Cruiser er blevet seks cm længere og har fået et nyt design. Samtidig har kabinen fået en overhaling med nyt instrumentpanel, ny centerkonsol, et nydesignet rat og et generelt mere strømlinet og stadig funktionelt indvendigt design med materialer i højere kvalitet.

Ikke touch-screen

Den otte tommer touch skærm med navigation og bakkamera har ikke touch knapper indbygget i skærmen, som man ellers ser på modeller som bl.a. Auris og Prius.

Men tro mod offroad konceptet og mod dét, som Land Cruiser de fleste steder i verden skal bruges til, er der hårde knapper, der både er lettere at ramme ved off-roadkørsel, og som man også kan betjene med handsker på.

Den nye kabine kan have indbygget køling i forsæderne, varme i bagsæderne, separate luftdyser til passagererne bagi, varme i forruden samt opvarmede sprinklerdyser.

Ny motor i 2015

Land Cruiser fik ny motor i slutningen af 2015 i form af en 2.8-liters turbodieselmotor med 177 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 450 Nm fra 1.600 omdrejninger.

Den motor genbruges i den nye udgave af Land Cruiser, der klarer en brændstoføkonomi på 13,5 km/l.

Land Cruiser har en kraftig chassisramme, hvor karosseriet er boltet fast. Denne løsning gør både bilen lettere at vedligeholde og reparere, mere slidstærk og mere støjsvag i kabinen samt mere komfortabel ved offroad-kørsel på grund af isoleringen mellem karosseriet og chassisrammen.

Over 50 pct. på gule plader

Bilen har en frihøjde på knap 22 cm og en tilkørselsvinkel på 31 grader, så Land Cruiser kan forcere nogle af de mest ufremkommelige strækninger.

Sikkerheden har også fået et løft i den nye Land Cruiser, der fremover også kan fås med Toyotas sikkerhedssystem Toyota Safety Sense med bl.a. automatisk nødbremse samt adaptiv fartpilot.

Den nye Land Cruiser 150 fås fortsat med enten 6-trins manuelt gearkasse eller med 6-trins automatgear.

Bilen lander i Danmark i starten af det nye år, men priser kendes ikke. Over halvdelen af alle Land-Cruiser sælges på gule plader i Danmark.

 

Comments are closed.