Det er ikke nok at hælde brændstof på bilen – den skal også holdes ved lige. Det er ikke mindst vigtigt om vinteren. Ellers glemmer den en dag at starte – og det er den dag, hvor man har ekstra travlt.

Det er om vinteren, de fleste skavanker på køretøjer bryder frem. Som chauffør kan man faktisk forberede vinteren ved at gå bilen efter i sømmene – selv, eller sammen med sit værksted.

Det kan gøre forskellen mellem at få motorstop på en øde landevej eller at nå sikkert frem. Og med et vinterhalvår foran os,, er det godt med et par gode råd for at klare sig gennem.

I reglen er det ikke store alvorlige tekniske svigt som er den mest normale årsag til at det går galt. Det er simpelt hen dårlig vedligeholdelse, der er skyld i de fleste nedbrud.

Det ved redningsselskaberne alt om. At det er sjusk fra brugeren kan ses ved, at  Falck fortæller, at de kan få liv i ni strandede biler ud af ti – på stedet.

Hovedsynderen er et fladt batteri – enten, hvis batteriet trænger til udskiftning – eller hvis batteriet ikke klarer de første kuldedage.
Bare med en begrænset vedligeholdelse – især når det gælder bilens elsystemer – kan betyde en god vinteroplevelse. Der er mere gang i ventilationssystemerne, varmeapparatet og sprinklersystemet om vinteren end resten af året.

Derfor skal batteri og poler skal være rene og fri for korrosion. Dæktryk og slidbanemønster skal også kontrolleres. Slidte dæk er livsfarlige, for så risikerer man lettere at miste herredømmet på bilen. Check dækkene for skader og sten – undersøg lufttrykket. Og skift allerhelst til vinterdæk.

Få også viskere og ruden kontrolleren. Tjek i samme forbindelse sprinklervæsken til at kunne klare minus 21 grader – og hav en dunk med i bilen. Brug en isskraber uden metalkant, da den kan ødelægge gummikanterne omkring ruden.

Hav også en lille sneskovl i bilen – og et tæppe til at holde dig varm, mens du eventuelt venter på hjælpen. I den forbindelse er det godt at have kodet redningsselskabets nummer ind på mobilen sammen med abonnementsnummeret – alternativt have det i handskerummet.

Man risikerer samtidig at miste op mod 20 procent af bilens værdi, hvis man ikke holder den ved lige gennem vinteren. En vask på den første forårsdag er ikke nok til at holde varebilen i topform og til at bevare dens værdi. Bilen kræver kærlig pleje hele året – både inde og ude.

En nyvasket bil, hvor man har været igennem kabinen med støvsugeren, er en bedre oplevelse end en snavset bil, hvor kabinen er fyldt med salt og grus, som man uvilkårligt slæber med sig ind i bilen – og derved slider på måtter og indtræk.

En god idé er at gøre som hyrevogns chaufførerne Vask bilen endnu hyppigere om vinteren end om sommeren, brug lak forsegling – og giv  gummilisterne noget silikone, så døre og bagklap ikke fryser fast. Kom olie i nøglehullerne og rens kabinen. Kik også efter undervognsbehandlingen.

Sørg også for at rense motorrummet  og undervognen jævnligt– og få batteri og eventuelt kølevandet tjekket, hvis der ikke er tale om et lukket system. Se også efter hjul og sporing. De mange huller i vejene og iskanter samt skjulte kantstene slår helt hjulene ud af sporing. Og styretøjet kan så  tage skade.

Huskeliste
Vask bilen hyppigere end om sommeren.
Vask undervognen.
Se efter  fælge og sporing.
Skift til vinterdæk.
Check for skader og dæktryk
Rengør kabine.
Rengør varerum.
Brug silikone til gummilister.
Kom olie i dørlåse.
Rens motorrum.
Tjek batteri.
Tjek elsystemerne.
Giv lakken en ekstra behandling.
Tjek undervognsbehandlingen.
Tjek lygter og bremser.
Tjek kølervæske og væske stand – og køletemperatur.
Tjek lys og skift defekte pærer inde og ude.
Tjek vinduesviskere og sprinklervæske.
Rengør alle vinduer.
Check motorolie.
Husk nummer og abonnementsnummer på vejhjælp

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk