Det er 11 år siden, at Renault viste den første Scénic – som den første i sin klasse, ligesom storebror Espace var det 12 år tidligere. Nu er den nyeste og fjerde generation af Scénic landet – og er lige så forførende som den første Scénic.

Siden 1996 er der kommet nye udgaver i 2009, 2011 og 2013 – men mere sprælsk end den nye udgave har ingen Scénic været.

Alene dens nye og frække fremtoning med standard 20 tommer alufælge vil gøre den nye Renault Scénic populær – også som gulpladebil.

25 pct. Van’s
Renault Scénic vil i den nye udgave rykke helt til tops på salgslisten over Renaults gulpladebiler – i hvert fald en fjerdedel får gule nummerplader og papegøjeplader.

I hele 2015 blev der solgt samlet 75 Scénic Van modeller – og i årets første måneder 44 af den nuværende model. Det tal vil skal sammenlignes med Crossover-modellen Kadjar, som i årets første syv måneder af 2015 nåede op på 95 enheder som Van.

Man sidder godt i de sports-agtige sæder og vel-positionerede nakkestøtter. Køregenskaberne er fornemme – og bilen er i det hele taget let at køre med sin dobbeltkoblings gearkasse.

Kvik 110 hk maskine
Motorerne er genbrug fra koncernens motorlager – og vi har prøvet modellen med 100 hk dieselmotor, som bliver den udgave, som den danske importør tror mest på som gulpladebil.

Motoren er ganske hurtig af en 110 hk maskine – og via en eco-coaching på skærmen får med stjerner man at vide, når man ikke kører økonomisk tilfredsstillende – med en løftet pegefinger.
Testbilen havde 7-trins dobbelt-koblings EDC-gearkasse, LED kørelys og fleksibel midterboks, der kan skubbes frem og tilbage.

Indstil din kørsel
I bilen kan man indstille flere forskellige køremåder – bl.a. neutral, sport, comfort og eco. Man kan vælge imellem manuel og automatisk gearskift – vælg manuel, hvis du vil køre lidt sporty.

Vi følte en lille turboforsinkelse, når man f.eks. bremser ned ved et lydkryds eller vejkryds – og skal afsted igen. Og ved acceleration er det som om maskinen hænger lidt omdrejningerne, inden der skiftes gear.

Platformen har man ”lånt” fra Renault Kadjar Cross over modellen, men derimod er hjulophæng og affjedring vægtmæssigt og balancemæssigt afstemt efter 20-tommer fælgene, så man kompensere for de høje hjul, der ofte giver en urolig kørsel på især hullede og ujævne veje.

Kæmpe kvalitets-løft
Det sker ikke her. Med en bredde på 195 mm er de også meget smalle – samt med høj dækprofil, så man ikke så let skader fælgene på kantstene og lignende.

I forhold til den tidligere model er der sket et kæmpe kvalitets-løft – også med bedre materialevalg. Der er nu en stor 8,7 tommer touchscreen med Renaults R-Link 2 med Apple Car Play og Android Auto fra årsskiftet, et tykt læderrat med flad bund, forskydelig midterkonsol med midterboks og armlæn, en handskerumsskuffe med køl i stedet for handskerum.

Glem flaskerne
Udstyret omfatter også digital instrumentering, sportssæder med varme, handskerumslås, elektronisk håndbremse og to kopholdere (men ikke plads til flaskeholdere i dørene).

Sikkerheden er i top med parkerings-assistent, advarsel mod træthed, skiltegenkendelse, linjevogter og automatisk nedblænding.

Bilen er som den første bil fra Renault udstyret med Active Emergency Braking System. Systemet, der virker helt op til 60 km/t, bremser automatisk bilen helt op i tilfælde af eksempelvis en fodgænger, der går ud foran bilen, hvor føreren ikke selv reagerer.

Den nye Scénic har allerede opnået fem stjerner i EuroNCap crashtesten.
Testbilen var med ZEN udstyr – plus Flex-pakke med bl.a. indfældelige sidespejleog køling i handskerum – plus Easy pakke med indstillelig midterkonsol, armlæn og opbevaringsrum.

Renault Scénic 110 HK:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 11 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 184 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,4 sek.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Fabriksgaranti: to år.
Forbrug g/s: 25,6 km/l.
C02 udslup pr. km: 100 g.
Køreklar vægt: 1.576 kg.
Dæk: Continental Conti Winter 195/95 R20.
Læssehøjde: 70 cm.
Indvendig læssehøjde: minus 10 cm.
Pris ekskl. moms: 190.999 kr. (ZEN)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk