Rundt omkring i Europa er prisen på biogas til transport væsentlig lavere end i Danmark – hvor den er 30 pct. overprisen på diesel.

Samtidig gør gasteknologien gas-lastbiler op mod 300.000 kroner dyrere end diesel-lastbiler – så hvis der ikke var transportkøbere, der gerne ville betale mere for CO2 neutrale gasdrevne transporter, så var nok så som så med fremtiden for disse køretøjer.

Transportvirksomheden Frode Laursen har testet Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel. Da få tilbyder gas, fremhæver virksomheden også, at det af samme grund er svært at få rabatter på brændstoffet.

Meget dyrere lastbil

Da det også er 25-30 pct. dyrere at købe lastbilen med gasmaskine giver det samlet en pris pr. kilometer ekstra for gasbilen på 1,00- til 1,25 kroner pr. kilometer. Endelig er der kun få tankningsmuligheder – selv om antallet er stigende.

Staten har således gjort lidt ved afgifterne, men slet ikke i samme grad som vore nabolande – selvom der er en væsentlig miljøfordel – nemlig 99 pct. mindre partikler, 70 pct. mindre NOx og 15 pct. mindre CO2.

Vi har prøvet den nye Iveco Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.

Cursor 9 oprindelse

Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor- bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor – og den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm. med benzinmotor er støjniveauet meget lavt.

Lastbilen, lastet til 40 tons totalvægt, er meget letkørt – og fulgte sagtens med den øvrige lastbiltrafik.

Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.

Men bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.

Tekniske data Iveco Stralis NP:
Motor: 6 cyl benzinmotor.
Slagvolumen: 8.7 liter.
Indsprøjtningstryk: 7 bar.
Efterbehandling: 3 vejs katalysator.
Ydelse: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Moment: 1.700 Nm v. 1.200- og 1.550 omdr.
Gearkasse: ZF 12AS automatiseret.
Tanke CNG x otte – i alt 930 liter
Rækkevidde max. 570 km.
Bremser: Vent. skiver/ABS, esc, ASR, DBI og BAS.
Sikkerhed: Linjevogter, ACC, hill holder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk