(ATLANTA)

USA har enormt vidtrækkende motorveje, som passer til selvkørende lastbiler – så ”over there” anser man disse biler for en naturlig del af fremtidens transportbillede.

I USA er der ingen tvivl. Selvkørende lastbiler bliver en del af fremtidens transportbillede. Det står klart efter VOTY.dk’s besøg på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta for nylig. Her talte vi med stort set alle producenter af lastbiler i USA.

USA har vejnettet

Nordamerika har vejnettet til de selvkørende lastbiler – lange strækninger på kryds og tværs i landet, hvor lastbilerne kan bevæge sig uden meget andet trafik. Modsat i Europa, hvor der er mange tilslutningsveje. I Storbritannien tror man heller ikke på det, for dér er der for mange rundkørsler.

Daimlers amerikanske lastbilsmærke Freightliner har allerede gennemført test med selvkørende biler.

Producenter går sammen

”Lastbilsproducenterne vil formentlig gå sammen om at få aftaler med Kongressen, selv om man egentlig bare kan begynde tests. Herovre kan man bare gå i gang. Problemet er, at konsekvenserne er uoverskuelige, hvis der sker ulykker,” siger Anders Nielsen, tidligere MAN topchef – og i dag placeret i VW Truck & Bus-koncernens top for at koordinere aktiviteterne i de VW-ejede lastbilsselskaber MAN og Scania.

Vi mødte ham på messen i forbindelse med samtaler mellem de europæiske mærker og VW’s nyeste aktivitet, Navistar, hvor man købte 16,6 pct. af aktierne for et år siden.

Et skridt på vejen

Med på rejsen var desuden hele VW’s Truck & Bus-ledelse med CEO Andreas Renschler i spidsen, og desuden MAN chef Joachim Drees og Scania chef Henrik Henriksson. Samt Claes Erixon, udviklingschef hos Scania.

Henriksson sagde bl.a., at Connectivity – forbundne lastbiler – ville være på dagsordenen langt tidligere end selvkørende biler, men at Connectivity var et skridt på vejen.

Scania har i dag 300.000 forbundne lastbiler, og i Europa har det i alle nye lastbiler i Europa.
Troy Clarke, der er chef for Navistar, tror ikke at chauffører vil blive overflødige i selvkørende lastbiler. Især ikke på kortere distancer.

Mere attraktivt job

”Jeg mener til gengæld, at de nye teknologier vil forbedre sikkerheden, forbedre produktiviteten og mindste omkostningerne samt føre til mere effektiv anvendelse af den eksisterende infrastruktur,” udtaler Troy Clarke.

Han mener også, at chaufførfaget for mange vil blive mere attraktivt, fordi chaufføren bliver firmaets assistent på turen med mange administrative gøremål – der vil ikke være tale om et førerløst miljø.

Topchef Andreas Renschler ser gerne, at MAN’s åbne platform ”RIO” bliver udbredt i hele koncernen, hvor både Connectivity og flådestyring indgår. Formentlig vil Renschler tage det bedre fra både VW, MAN og Scania – og nu også Navistar.

Platooning

Det er sikkert også RIO, som bliver basis for fremtidens selvkørende lastbiler fra VW – og måske andre mærker – såvel som planerne om Platooning, hvor flere lastbiler kører tæt på hinanden, og hvor kun forreste bil har en aktiv chauffør.

Martin Daum, ansvarlig for Daimlers erhvervskøretøjer, tror ikke så meget på Platooning i den nuværende form, men måske hvis de deltagende lastbiler var fra samme transportvirksomhed, så man kunne planlægge kørslen nøjagtigt.

Derimod er han meget begejstret for selvkørende lastbiler, hvor Daimler har gennemført tests både i Tyskland og i USA.

Nok at bestille

Men han mente ikke, at det var ikke sådan, at selvkørende lastbiler ville betyde arbejdsløse chauffører. De skulle jo køre bilerne fra motorvejen og frem til terminalen. Og på landeveje ville chaufføren også skulle køre bilen.

Hos Volvo North America er man også stærkt involveret i forskning med selvkørende lastbiler, og i Brasilien har man allerede selvkørende biler i i forbindelse med høst af sukkerrør, så bilerne kører i spor, så de ikke ødelægger sukkerrørsplanterne. Man har også test af selvkørende biler til renovation og i miner i Sverige.

I USA har man allerede folk til lobbyarbejde i kongressen for at forberede hele den lovgivningsmæssige side af de selvkørende biler. Volvo har 600.000 Connected Trucks kørende på verdensplan.

Volvo indleder forsøg

”Connected trucks er nøglen til fremtidens transporter, og vi vil gennemføre forsøg hos udvalgte kunder i USA til test af selvkørende lastbiler. De forsøg er tættere på end vi tror, fordi selvkørende lastbiler vil betyde utrolig meget for sikkerheden på vejene,” fortæller Keith Brandis, chef for produktplanering hos Volvo Trucks North America.

Når det gælder teknologien, er den allerede på plads, og i fremtiden vil mange af de selvkørende lastbiler også være elektriske.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk