(OFFENBACH)

Februar 2016 lanceres den nye H350 kassevogn på det danske marked til særdeles konkurrencedygtige priser – vi har allerede prøvekørt nyheden i Tyskland med et godt resultat.

Ved seneste IAA transportmesse viste Hyundai prototypen af deres 3,5 tons varebil – under stor bevågenhed fra konkurrenterne og de deltagende pressefolk. Nu er den klar, og de første lande i Europa har netop lanceret den.

Danmark er først med fra februar, men den skal nok skabe ballade i den populære 3,5 tons klasse – ikke mindst med sine tre års fabriksgaranti uden kilometer-begrænsning.

Et nyt marked
”Det er et nyt marked for os. Men vi har specialuddannede folk i salg og eftermarked klar, også når det gælder opbygninger og finansiering eventuelt gennem Hyundai Finans (under Jyske Bank),” siger Søren Møller Pedersen, salgschef hos Hyundai Bilimport i Kolding.

Allerede sidst på året får forhandlerne en opdateret udgave af 1-tons varebilen H1, der ikke har været gjort så meget ved de seneste år – så man kalde det one-stop-shopping hos Hyundai, når det gælder varebiler.

I første omgang er hovedkonkurrenterne Ford Transit 2 tons og Renault Master/Opel Movano brødrene.

SMV virsomheder
”Vi satser fra begyndelsen på små og mellemstore virksomheder (SMV) med op til 10 biler som potentielle kunder. Det vil bl.a. sige håndværksmestre, men også kurérfirmaer, der kan få glæde af den lange garanrtiperiode på tre år uden kilometerbegrænsning,” siger Søren Møller Pedersen.

Vi testede den nye model i omegnen af Offenbach ved Frankfurt i Tyskland i to 2,5 liters udgaver med 150 og 170 hk – med 500 kg. ballast i varerummet. Resultatet er, at der er bedre bundtræk i den lille motor, men mere overskudskraft i den store model. Der er bl.a. start/stop system og nøgleløs entre. Brændstofforbruget er fra 12,3 km/l.

Støjniveauet er lavt og gearskiftet meget letgående. I det hele taget er der en høj kvalitetsfølelse. Jeg manglede lidt sidestørre og lårstøtte i førersædet. Men rattet kan indstilles i to retninger.

Udviklet til Europa
H350 er en bil, der skal sælges i mange lande i Verden, men den er først og fremmest udviklet til Europa og tilpasses så til andre markeder. I Europa stilles større krav til komfort end andre steder – og mere krav til sikkerhedssystemer.

H350 får inden længe nødbremsesystem, men har desuden linjevogter, to airbags, p-hjælp, fartpilot, fartbegrænser, hill start assist, esc stabilitetssystem. LED lygter fås også. Nævnes skal også otte tommer farveskærm eventuelt i forbindelse med navigation – og en fire tommer info-skærm i mellem omdrejningstæller og speedometer. Der er god aflæggeplads –  bl.a. over forruden.

Fem euro paller
Der er tre længder og to højder – og der er plads til op mod fem euro paller. I 2016 kommer også den første ladbil og minibus. Trailervægten opgives til tre tons og nyttelaste til mellem 1.250 til 1.300 kg. Der er op til 12,9 kubikmeter varerum med 14 fastgørelsespunkter.

Læssehøjden er 69 cm. Der er trin ved både sidedør og bagdøre. Bagdørene åbner op til 270 grader.

Huyndai har 20 års erfaring i at bygge varebiler. H350 skal bygges i Tyrkiet.

Fakta Hyundai H350 Cargo 150 hk:
Motor: 4 cyl diesel. Variabel Turbo Geometri (VGT).
System: Common Rail.
Miljø: Euro 5.
Slagvolumen: 2,5 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 373 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (4/5/6. gear: 50/60/70 km/t).
Forbrugssnit: 12,5 km/l.
CO2 udslip: 212 g/km.
Dæk: Michelin Agilis 235/65 R16c.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel m bladfjedre.
Dimension (lxbxh) kort: 5.515 x 2.436 x 2.690 mm.
Akselafstand: 3.435 mm.
Sidedøre: 1.280 x 1.810 mm.
Bagdøre: 1.550 x 1.810 mm.
Varerum: 3.100 x 1.796 x 1.956 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Læssehøjde: 690 mm.
Priser: Kendes endnu ikke.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk