Peterbilt, DAF Trucks’ amerikanske søsterselskab i Paccar koncernen, har til netop leveret den første elektriske distributions-lastbil i staten Alaska.

Det er modellen 220EV, som er opbygget over LF kabinen fra hollandske DAF.

Brugeren er kommunen Anchorage Department of Solid Waste Services (SWS) i Anchorage, som også vil tage den større 520EV i brug. Den er bygget over én af de større og mere udbredte amerikanske Peterbilt modeller.

Omkostnings-effektive

Hos SWS er man stolte over at være først med el-udgaven 220EV.

”Elbiler er fremtiden – de er omkostningseffektive, bedre for vores chauffører – og for omgivelserne. Vi ser frem til at arbejde sammen med Peterbilt om at opnå fordelene ved el-lastbiler – og vi vil fortsætte med at udvide vores elektriske flåde af køretøjer,” siger Mark Spafford, General Manager Department of Solid Waste Services fra Anchorage kommune.

320 kilometer rækkevidde

Model 220EV er Peterbilt’s første mellemstore elektriske lastbil til mellemstore opgaver – med såkaldt Zero Emission køretøj i klasse 6- eller 7-køretøj – som samtidig både er miljørigtig og driftseffektiv og dermed med lavere udgifter til vedligeholdelse.

Model 220EV har en rækkevidde på op til 320 kilometer på en fuld opladning – den drives af en elmotor og har to batteripakker og en indbygget oplader.

En- til to timers genopladning

Man kan også udnytte køretøjets jævnstrøm hurtigopladnings-system. Batteripakker med høj energitæthed kan genoplades på én- til to timer, hvilket gør Model 220EV ideel til lokal distribution samt korte regionale transportopgaver.

Peterbilt og dermed moderselskabet Paccar er blendt de førende virksomheder i branchen, når det kommer til erhvervskøretøjers elektrificering.

“Den nye 220EV til byen Anchorage og SWS er en milepæl for udrulningen af Peterbilt’s batterielektriske køretøjer,” siger Jason Skoog – adm- direktør i Peterbilt og Paccar’s  vicepræsident.

Flere sponsorer

Det er ikke billigt at være pionér på el-lastbiler, men købet af Model 520EV og 220EV er muligt via tilskud fra det amerikanske energiministerium.

SWS bidrog dog også selv til købet af lastbilerne, mens Alaska Energy Authority stillede midler til rådighed for opladeren.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk