Én af de mest ikoniske biler, der er bygget, var Renault 4. Fra 1961 til 1992 gjorde den europæiske veje sjovere at færdes på – og den blev produceret både som personbil og som varebil. Herhjemme i årevis nok den postbil, der kørte flest af.

En stor del af året i år har fabrikken fejret bilens 60 års jubilæum – og nu går man så helt bersærk.

For for at afslutte jubilæums-festlighederne, er Renault gået sammen med motion design hub TheArsenale i Sydfrankrig at skabe en futuristisk showcar – en nyfortolkning af denne ikoniske bilmodel.

Genfortolkning

Den helt fantastiske bil – af franskmænd kaldet La Quatrelle – blev bygget i otte millioner eksemplarer i over 30 år. Dens største konkurrent var Citroëns 2CV.

Et sandt ikon, der formidler familier, virksomheder og folk gennem flere generationer af unge bilister med at komme bag rattet.

Dens værdier og kvaliteter overbeviste TheArsenale om at samarbejde med Renault om at genfortolke en Renault 4 designet til at køre – som fabrikken skriver – langs de umærkede motorveje over vores hoveder.

Renault 4 går i luften

Renault har indgået et samarbejde med designstudiet TheArsenale om dette helt unikke projekt, og resultatet er uden fortilfælde.

AIR4 er et symbol på uafhængighed og frihed, født ud af erkendelsen af, at trafikken forværres, livet er ved at gå i stå, og verden over os er uhindret. AIR4 gør således krav på luften som fremtidens nye vej.

Designmæssigt har AIR4 resulteret i en nyfortolkning af retro-ikonet af TheArsenale, langt fra det moderne bildesignsprog.

Bygget af kulfiber

Køretøjet, helt bygget af kulfiber, opretholder de samme linjer og indeholdt masse af den oprindelige Renault 4, men præsenterer nye dynamiske kapaciteter.

Stivheden er blevet fuldstændig revideret til at omfatte nye begreber som tryk eller løft, som krævede timers beregninger og tests.

Ved at trække på generative designteknikker ved hjælp af kunstig intelligens var TheArsenales ingeniører i stand til at teste terabyte data for at forbedre og finjustere designernes ideer, selv før de begyndte de første virkelige forsøg.

Fra hjul til propeller

AIR4 har ingen hjul. I stedet har den fire to-klingede propeller, en i hvert hjørne af køretøjet – som en stor drone.

Chassiset sidder midt i rotor-rammen, og chaufføren kan få adgang til køretøjets kabine ved at løfte den nytænkte Renault 4-skal, som er hængslet foran.

Fra et teknisk synspunkt drives AIR4 af 22.000 milli-amperetimer (mAh) litium polymère batterier med en samlet kapacitet på 90.000 mAh. Køretøjet tæller med en horizontal tophastighed på 26 m/s, med en hældning på 45 grader under flyvninger og op til en maksimal hældning på 70 grader.

700 meters højde

Det kan flyve så højt som 700 meter med en starthastighed på 14 meter i sekundet, dog holdt på på fire meter i sekundet af sikkerhedsmæssige årsager og landingshastighed på 3 meter i sekundet.

Air4 har et maksimalt vektortryk på 380 kg, det vil sige 95 kg pr. propel.

AIR4 er blevet designet, udviklet og samlet helt i Frankrig, i hjertet af Europas første teknologipark i Sophia Antipolis, på Côte d’Azur.

Se den i Paris

TheArsenale står ved den antagelse, at ikonerne for bilkulturen er evige. Dette køretøj er det første produkt fra TheArsenale’s ROAD TO AIR division, som forestiller sig, at det fremtidige transportnet skal være i luften.

Efter sin digitale præsentation i sidste uge, vil AIR4 fra på mandag kunne ses midt i Paris på Atelier Renault på Champs Elysées frem til udgangen af året – sammen med andre historiske versioner af Renault 4.

Fra og med 2022 rammer AIR4 USA – først Miami og derefter New York – inden et pitstop i Macau.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk