Kun én bilkoncern er i princippet nu tilbage i udbuddet af lastbiler til Forsvaret: VW – for efter at først Mercedes-Benz droppede ud, er Iveco fulgt efter. De tilbageblevne lastbilsproducenter, MAN og Scania, er nemlig begge en del af VW.

Der er gået næsten tre, siden udbuddet kom fra Forsvaret – da var der fem prækvalificerede producenter, nemlig også amerikanske Oshkosh.

I foråret i år var der testkørsler på militærområderne i Oksbøl og Finderup, hvorefter det blev oplyst, at alle fire mærker opfylde Forsvarets krav.

Ingen kommentar fra Iveco
Det er FMI, Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der formelt står for test og senere indkøb af køretøjer til Forsvaret.  Mercedes-Benz droppede ud i juli – og nu altså også Iveco.

“Da udbuddet stadig er i gang, ønsker Iveco Defense ikke at kommentere sagen,” siger Iveco’s danske repræsentant Jeppe Handwerk til Nytkampfly.dk.

Deadline for at afgive ”Best and Final Offer” (BAFO) var 4. november.

Rammeaftale på 900 lastbiler
Vinderen får en rammeaftale med Forsvaret på køb af op mod 900 lastbiler og serviceydelser for knap to mia kr. Tilbage er Scania i Sverige og MAN (Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH).

Scania fortæller, at de har afleveret over 1.000 siders besvarelse til FMI – for dem er der tale om tre års arbejde, der nærmer sig sin afslutning. 100 medarbejdere har været involveret i projektet.

Projektchef hos Scania, Henrik Tarris, udtaler til Krigeren.dk, at Forsvaret stiller ekstremt store krav til sine fremtidige samarbejdspartnere. Men han mener , at det er forståeligt, når der er tale om et fremtidigt samarbejde de næste 20 år.

Helt forståeligt
Hos Nytkampfly.dk finder man det ikke underligt, at den ene producent efter den anden dropper ud af udbudsrunden.

”For hvis man kigger på udbudsbetingelserne, så stilles der så store krav med hensyn til levering og garantier, at producenterne sandsynligvis har fundet, at risikoen for at blive holdt økonomisk ansvarlig for det ene eller det andet, er for stor i forhold til kontraktsummen,” skriver fagbladet.

Unlimited liability
Ifølge Nytkampfly.dk’s oplysninger, så indeholder udbuddet et krav om ”Unlimited liability”. Det vil sige, at uanset, hvor lille en stump producenten har leveret, så er der ingen begrænsninger for, hvor mange milliarder, som de kan komme til at betale i erstatninger eller kompensationer.

Ifølge Nytkampfly.dk er det normalt med en procentsats af den samlede kontraktsum. Det vil sige, at hvis noget går galt i forbindelse med programmet eller brugen af leverancen (her lastbilerne), så kan leverandøren normalt maksimalt blive afkrævet den procentdel af kontraktsummen i erstatning.

De frafaldne producenter har sandsynligvis vurderet, at risikoen ved at tjene penge pludselig bliver alt for stor med ”unlimited liability”.

Specialmodeller
Desuden forlanger danskerne mange specielt tilrettede versioner af lastbilerne – og ikke standardløsninger i modsætning til andre lande.

Nu venter resultatet af en gennemgang af svarene – men det er i sidste ende politikerne, der har det sidste ord.

Hos FMI har pressechef René Gyldensteen ingen kommentarer til afgørelse fra Iveco.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk