Natrium-klorid (salt) skal nu blandes med magnesium-klorid for at gøre vejene mere sikre.

Det har Vejdirektoratet og andre af landets vejmyndigheder bestemt efter dage med vejtemperaturer på minus 7-8 grader. Når det er så koldt på vejbanen, virker saltet ikke – og isbelægningerne forsvinder ikke.

De seneste dage har selv nærmest tæppebombning af vejnettet ikke fjernet den isglatte  overflade – men da vejen umiddelbart ser tør ure efter at sneen er ryddet væk, kører mange for stærkt, og derfor er der sket mange hundrede uheld på vejene.

Færre kvæstede men flere buler
Der er flere eksempler på, at store lastvognstog er skredet ud og har blokeret motorvejsnettet i timevis. Men også tusindvis af bilister er endt i grøften eller har været involveret i alvorlige trafikheld.

De første vinterdage betyder ellers normalt færre kvæstede, fordi alle kører meget langsomt – så forsigtigt, at en tur fra Sydsjælland for mange har taget et par timer. Til gengæld har landets redningskorps haft meget travlt – og de rigtig mange buler i bilerne har betydet overarbejde på pladeværkstederne.

Når man kører rundt på vejene forfærdes man dog over, at så mange danske  bilister – og rigtig mange varebiler skøjter rundt på glatte sommerdæk. Mange biler kommer ikke ud af stedet, når de skal forcere selv en lille stigning på vejen – det skaber trafikkaos.

Kør i højt gear
Men – i situationen skal man i hvert fald ikke bare speede op og håbe på at dækkene får fat. Det gør de nemlig i reglen ikke – man skal forsøge at køre i så højt gear som muligt. Det giver bedre moment – og hjulene ruller ikke så hurtigt.

En spand med salt, en skovl og nogle gamle tæpper og måtter kan være med til at få bilen fri af sneen og isen – og igen få  fodfæste.

Det er ikke kun personbiler, der bør have vinterdæk på – det gælder også varebiler, selv om varebildæk er mere grovmønstrede end sommerdæk til personbiler. Selv lastbiler kan med fordel køre med vinterdæk. I Sverige er det endda obligatorisk om vinteren, når vejret kræver det.

Husk en opladet mobiltelefon
Endelig bør man altid have tæpper, varme drikke på en termokande, lidt spiseligt og en lampe med, hvis man kører fast i sneen eller kører i grøften. Det kan tage mange timer, før en kranbil kan være fremme på grund af travlheden. Og så lige – have mobiltelefonen ladet op.

”Desuden skal bilister tjekke op på sprinklervæske og klimaanlæggets funktion, så man altid har et klart udsyn gennem ruderne. Andre tjekpunkter er vinduesviskere, sneskrabere og silikonespray til gummilisterne,” siger Per V. Rasmussen, direktør hos Applus Bilsyn.

Værksteds-tjek
Men – husk aldrig at sætte sig i bilen med motoren gående. Kulilte har slået mange mennesker ihjel – om end moderne biler med virkningsfuld katalysator fjerner det meste kulilte. Men den danske bilpark er gammel og ikke just i særlig god stand.

Skal man på langtur, så vær sikker på at bilen kan klare turen. Få mekanikeren til at gå bilen efter først – selv om det skulle have været gjort inden vinteren satte ind. Ud over især motor, kobling, bremser, lygter og styretøj også varmeapparatet/klimaanlægget.
Men allervigtigst: kør forsigtigt – efter forholdene.

Fakta til vinterturen:
Kør efter forholdene.
Vælg så højt gear som muligt.
Hold afstand.
Få bilen vinter-tjekket.
Tjek ventilationsanlægget.
Skift til vinterdæk.
Husk sprinklervæske
Husk låseolie og silikone-spray.
Tjek vinduesviskere og sneskrabere.
Husk tæpper, skovl, lygte, vand og mad.
Husk varmt tøj.
Sørg for en opladet mobiltelefon.
Sid ikke i bilen med motoren gående.
 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk