(GRASSE)
Vi har prøvet femte generation af Mitsubishis L200 pick-up under udfordrende tests i Montagne de Thoranc nord for Grasse – og selv om den på afstand ligner forgængeren, er der tale om en helt ny bilmodel.

Pick-up bimodeller i 1 tons klassen er den typer biler, der har undergået færrest forandringer gennem de seneste 20 år – men fordi de har stigende succes i udviklingslande vil flere og flere bilfabrikker lege med.

Først var der foruden Mitsubishi Nissan og Toyota – i 2010 kom Ford med deres helt ændrede Ranger og VW med deres Amarok – og på vej er Fiat (i samarbejde med Mitsubishi), Renault – begge nok næste år – og i 2020 Mercedes.

Begyndte i 1946
Mitsubishi har bygget pick-up køretøjer siden 1946 – og har haft stor succes i rallies som Paris-Dakar tidligere.

Den nye L200 havde europæisk premiere på biludstillingen i Genève i foråret og kommer herhjem til august. Her vistes også fremtidens hybridmodeller – men den teknik kommer nok tidligst på næste L200.

Udfordringen for Mitsubishi er, at de i lighed med VW, Ford og Toyota ikke har så stort et produktprogram med andre varebiler og personbiler, som kan øge firmabilsalget.

Mange nye 4×4 modeller på vej
Men Mitsubishi forventer alligevel at komme med mange nye 4×4 modeller i de nærmeste år. Indtjeningen er dog øget de sidste par år fra 24 til 32 pct.

L200, der bygges på en fabrik i Thailand, sælges herhjemme kun som gulpladebil, men andre steder i Verden er bilen lige så meget brugt til en blanding af person- og godstransport.

Det er 10 år siden i år at den seneste udgave havde premiere, men Mitsubishi har faktisk bygget over fire millioner L200 fra 1978 til udgangen af 2014, hvor produktionen af den nye bilmodel blev begyndt. Fiat og Mitsubishi har i øvrigt indgået samarbejde, så der også dukker en Fiat udgave op på visse markeder.

Vil sælge mange flere
Målet er at sælge 200.000 enheder om året på verdensplan – mod 130.000 af den udgåede udgave. I Danmark blev der solgt 60 stk. L200 i 1014.

Nyt er sidedørene i Double Cab og Club Cab med dels fire bredere normale fronthængslede døre og dels bredere baghængslede døre – uden B-søjle. Fronten er designet, så man kan se bilens forkant tydeligt. Interiøret er nyt – med nye sæder og nyt instrumentbræt.

På vejen kan man glædes over mindre pedalvandring, mindre rat, ændret servostyring, affjedringen er forbedret ligesom krængningsstabilisatorerne fortil er styrket. Som de fleste pick-up modeller er den stadig lidt urolig på ujævn vej – og det vil hjælpe med lidt ballast, som der desværre ikke var ved den sydfranske testkørsel.

10 kilometer på en time
Testen varede i over en time, men samlet kun over 10 kilometer – men det gav en god test af den nye manuelle gearkasse, hvor det forbedrede Super Select 4×4 system har fået tilføjet Torsen differentiale – og klarede alle prøvelser.

De helst nye motorer (der først opdateres til Euro 6 til næste år) har fået bedre drejningsmoment – og i bjergrigt område kan man i reduktionsgear med lås enten – med automatgearet fra Pajero udgaven – bruge manuelt mode sammen med skiftepladerne bag rattet og holde farten i ave ned ad bakke – og dem den nye 6 trins manuel gearkasse bruge første gearet sammen reduktionsgearet med lav transferudveksling (4LLc).

Priser op med 20.000 kr.
”Priserne er steget cirka 20.000 kroner plus moms fra den gamle model for begge motorvarianter – fra 185.000 kr. for billigste udgave med Invite udstyr til 265.000 for Instyle topmodellen,” siger marketing- og PR chef Dorthe Arving.

Vil man have automatgear er merprisen cirka 20.000 kroner.

Den nye L200 har store designligheder med den seneste udgave, men faktisk er den helt nyudviklet. De tidligere skrå bagdøre er bl.a. gjort større, fronten er ændret, linjerne er afrundede og bagpartiet let ændret. Ladet er nu 15 mm dybere. Samtidig har man gjort ekstra meget ud af rustbeskyttelsen med rustfrie stålplader.

Mere højstyrkestål
Brug af højstyrkestål er forøget – så det betyder en så lav vægt, at den klarer sig lige så godt som mange konkurrenter i spørgemålet og forholdet med vægt og hestekræfter – selv om den har svagere motorer på papiret. Her spiller den bedre aerodynamik også ind.

28 måneder har det taget at udvikle den nye udgave, som har bevaret den samme vendediameter på 11,8 meter. Rammekonstruktionen er også bevaret.

Bilen får nye og mere miljøvenlige og samidige 2,4-liters dieselmotorer på 154 og 181 hk. CO2 udslippet sænkes dermed fra 199- til 168 g/km. Dertil nye gearkasser – 6-trins manuel og 5-trins automatik – samt lidt forbedret aerodynamik, samt start/stop system med manuel gearkasse. Kompressionen er kun 15,5:1.

Bedre service-intervaller
Serviceintervallerne er delvist forbedrede – bl.a. olieskift, som er øget fra 15.000- til 20.000 km.

Bilen er jo en terrænbil – og i den forbindelse er Super Select systemet opdateret med en elektronisk indstilling med skruebetjening i midterkonsollen a la BMW og Range Rover. Chassis’et er syv pct. stivere end før – men så kommer forbedret affjedring.

Der er en opdeling af momentet på 40:60 for bedre manøvrering. Man kan skifte fra to- til firehjulstræk op til 100 km/t uanset underlag. Til og frakørselsvinkler er på 30- og 22 procent.
Rampevinklen er 24 procent. Frihøjden er på 205 mm. Trailervægten er opgivet til 3,1 tons. Vendediameteren er på 11,8 meter.

Forbedret sikkerhed
Sikkerhedssystemerne er først up-to-date med linjevogter (Lane Departure), trailerstabilitets system, Hill Start Assist, HID forlygter med LED kørelys og evt. xenon fjernlys – samt nu syv airbags inklusive knæairbag.

Komfortmæssigt er der mulighed for bakkamera, nøglefri start, to zone klimaanlæg to-vejs justerbar ratstamme. Lædersædet med varme, regnsensor, multijusterbart rat, bakkamera, nøglefri start, fartpilot med fartbegrænser, samt infotainment-systemer så som Bluetooth, USB og lignende.

L200 er den billigste pick-up på markedet – og bejler mest til erhvervslivet, selv om mange private køber biler til bl.a. transport af hestetrailer.

Teknik ny Mitsubishi L200:
Motor: Ny 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.440 ccm.
Ydelse: 154/181 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 380/430 Nm v 1.500/2.000 og 2.500 omdr.
CO2: 169- 193 g/km.
Gearkasser: Nye 6 trins manuel/5 trins automatik.
Chassis: Syv pct. forstærket.
Trailer: Stabilitetssystem.
Aerodynamik: fra 046 til 0,40 cW.
Vendediameter: 11,8 m.
Pris: Fra 185.000 kr. plus moms.
I Danmark: August.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk