End-of-Runway (EOR) kalder transport- og logistikkoncernen DHL deres nye lagerhotel-aktivitet på 15.000 kvadratmeter, som forleden blev holdt over dåben få kilometer fra koncernens europæiske distributionscenter  i Leipzig – også kaldet HUB.

Man garanterer fra DHL’s side, at forsendelser, som er på lageret før klokken 23, når frem til alle større europæiske destinationer senest klokken ni næste morgen. Der er altid åbent, så når opkaldet kommer fra kunden, så er forsendelsen på vej på bil de cirka fem kilometer, der er mellem lagerhotellet og DHL’s HUB.

Der er to typer af gods, som forventes at udgøre størstedelen af lagerets indhold fremover – meget kostbare forsendelser og vigtige ekspresforsendelser.

Og det betyder, at forsendelsen normalt ikke ender på et nyt lokalt lager, men er modtagen i hænde hurtigst muligt. Hospitalsudstyr menes at spille en særlig stor rolle, men desuden elektronik, telekommunikation og computere.

”Danmark har mange virksomheder, som passer ind i målgruppen til at få fordele ved at benytte det nye EOR-lager i Leipzig – og kan optimere deres Supply Chain (red: forsyningskæde). De kan let få op til et døgns forspring med en vigtig forsendelse, siger Claus Lassen, adm. direktør i DHL Danmark.

Når det gælder computere kan DHL også konfigurere og samle computere efter kundens behov ved at sammensætte computeres dele inden forsendelse. På lagerhotellet kan man også modtage returforsendelser – og eventuelt klare en reparation. Er det ikke nødvendigt at sende produktet retur, kan et Call Center klare opgaven over telefonen.

Der garanteres 14 procents forkortelse i leveringstiden i forhold til, hvis forsendelsen først skulle fra et sted i Danmark til Leipzig – og vælger en virksomhed ligefrem at flytte en del af en produktion til Leipzig området, skæres 25 procent af forsendelsestiden.

Ikke alt gods sendes dog med fly, som samlet har væsentligt større CO2 udslip end eksempelv.is lastbiler, tog og skibe. Det tages der hensyn til, når der vælges transportform. Kan en forsendelse klares med lastbil, vælges den frem for fly – også fordi den er billigere.

I en by som eksempelvis London har DHL dog fire stødpudelagre (Metro stocks) for at minimere transporttiden ind i byen.

Man benytter også andre flyselskabers passagerfly, som har plads til en vis grad af luftfragt – især hvis DHL’s egne fly når maksimal kapacitet.

DHL valgte at flytte deres europæiske HUB fra Bruxelles til Leipzig for fire år siden fordi der var god plads, lettere adgang til Slot-tider for flyene – og et lavere lønniveau. 2,6 mia. kroner har man investeret i området, som er på to mio. kvadratmeter. Delstaten Sachsen har givet tilskud på 71 mio Euro (ca. 530 mio. kr.)

”Selv for os i DHL Danmark er EOR meget nyt. Vi kan gå i gang når som helst, men det kan måske tage op til et halvt år, før vi kan sælge ind til konceptet. Selv om det betyder, at en del kapital bindes på lageret, kan lageromkostningerne samlet blive lavere. Der kan være store fordele med EOR – ikke mindst for produkter, hvor tiden eller økonomien spiller en vigtig rolle. For os i DHL er EOR samtidig et godt produkt at have med i salgsmappen ud til kunderne, siger Claus Lassen.

Fakta

Der opereres op mod 60 egne og indchartrede fly hver nat, og der håndteres 1.500 tons luftfragt. 60.000 forsendelser kan det omfattelse conveyor system håndtere. Sorteringssystemet på 6,5 km. er udviklet af firmaet Vanderlande. Der er 3.300 medarbejdere – så det er vigtig virksomhed for området.

DHL har i alt tre centrale HUB’s i verden – de to andre er i Cincinnati (USA) samt i Hong Kong (Kina). Dertil kommer 19 regionale HUB’s – blandt andet København, som opererer ét fragtfly i døgnet, der flyver Bruxelles-Leipzig-København.

DHL er en del af Deutsche Post koncernen. DHL står for logistikdelen – Deutsche Post for postservice. DHL blev stiftet i USA i 1969 til transporter mellem Los Angeles og Hawaii. Årets efter gik man til Asien, mens Europa først kom med i 1977.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk