G 650 Landaulet er navnet på den mest sublime Geländewagen, som nogensinde er produceret af Mercedes-Benz’s datterselskab Maybach.

Det er de øverste hylder i G-seriens reservedelslager, der er brugt – med bl.a. V12 biturbo-motor på 630 hk og moment på 1.000 Nm – til denne bilmodel, der så dagens lys i 1979 og bl.a. er blandt de mest populære militær-køretøjer – også til det danske forsvar, som har købt langt over 1.000 af disse biler.

Maybach har så valgt en cabriolet model (som militærudgaven) som udgangspunkt til denne G650 Landaulet, hvis betegnelse vækker minder om fortiden elegante hestetrukne ekvipager, som fordums konger og dronninger lod sig transportere i.

Kendt betegnelse
Men Mercedes-Benz har også produceret specialbiler med samme betegnelse – eksempelvis model 25/45 PS fra 1910, 300 d Landaulet fra 1960 og 600 Pullman Landaulet fra 1964 og endelig Maybach Landaulet fra 2008.

Den nye G 650 får en særlig eldrevet kaleche og en super luksus indretning, så man bliver forkælet på de to bageste specialdesignede sæder, der kommer fra S-klassen – inklusive massage og ventilation – mens bilen bevæger sig rundt i uvejsomt terræn. Kopholdere mellem sæderne kan enten holde champagnen kølig eller teen varm.

Bordplade og TV-skærm
En særlig bordplade kan vippe frem, så man også kan arbejde under turen. Der er selvfølgelig også en 10 tommer skærm til nødvendig underholdning. Dertil kommer en glasadskillelse, der kan adskille herskabet og tjenestefolkene fortil – og små læderbetrukne skamler til fødderne.

G 650 er den femte Maybach specialmodel på programmet efter S Class Saloon, Pullman og cabriolet samt Vision 6 Show Car.  Den nye udgave skal vise, hvor vigtig Maybach brandet er for Mercedes-Benz og Daimler.

Bilen er 5.345 mm lang, har en akselafstand på 3.428 mm, en højde på 2.235 mm og en halv meters frihøjde. Akselafstanden er 578 mm længere end standardmodellen.

22 tommer alufælge
Aluminiumsfælgene er 22 tommer – og der er beskyttelsesplader i aluminium og kevlar under bilen og i skærmkasserne.

G-modellerne har de senere år også været udviklet af AMG som G 62 6×6 og G 500 4×4/2. Den nye Maybach model har 100 pct. differentiale spærre og portalaksler i stedet for den normale stive bagaksel.

Bilen bygges som den normale G serie af Steyr i Graz i Østrig. Første kunde får bilen i efteråret.

Med det lille styktal bliver det nok svært at få bygget en Van-udgave af bilen – selvom den jo sagtens holder målene. Der blev solgt to G-klasse som Van’s i 2015 herhjemme – men ingen i fjor.

Genève biludstillingen danner ramme om den unikke G-model, som kun skal produceres i 99 enheder for helt specielle kunder, som er villige til at betale de formentlig mange penge, som den koster.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk