Nu gik det lige så godt. Mercedes-Benz følte sig godt klædt på til at gennemføre udbuddet fra Forsvaret, der er ved at skulle købe 900 militærkøretøjer – både pansrede og ikke pansrede køretøjer i 6×6 og 8×8 udførelser – samt serviceydelser for halvanden milliard kroner.

Fire producenter var blevet valgt til at prækvalificerede – og alle fire leverede i foråret hver to lastbiler, en tre-akslet og en fire-akslet terrængående udgave til gennemgribende test i jyske militær-terrænet.

På besøg i Finderup
Vi var i midten af juni i militærterrænet ved Finderup for at tale med de ansvarlige i FMI, Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der har stået bag testene af de nye køretøjer. En proces, der allerede begyndte i 2014.

På engelsk kaldes FMI for DALO, The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization.
Efter testrunden har de fire producenter så skullet komme med BAFO, deres bedste og sidste bud, på de mange biler. Fristen skulle være i september – hvorefter FMI sender det videre til Folketingets forsvarsudvalg. I november skulle var så falde en afgørelse – og i december skrives kontrakten under.

Ikke Mercedes-Benz’ kop te
”Jeg kan ikke gå i detaljer med de specifikke punkter i udbuddet, men selvom vi har haft en konstruktiv og positiv dialog med DALO, så var der nogle elementer i materialet, som ikke stemte overens med den måde, vi gør forretning på i Mercedes-Benz. Derfor havde vi håbet på en revidering af enkelte elementer i udbudsmaterialet. Det skete ikke, og derfor var det en naturlig beslutning at trække os. Vi havde selvfølgelig håbet på et andet udfald, men der er intet ekstraordinært i det. Vi er meget tilfredse med selve processen og den konstruktive dialog, vi har haft igennem hele forløbet,” siger David Engstrøm, presse- og kommunikationschef i Mercedes-Benz Danmark.

Tager til efterretning
I forsvaret noterer man sig afgørelsen fra Mercedes-Benz om at trække sig ud af udbudsrunden.

”Det er Mercedes-Benz’ ret til at vælge at trække sig, og vi tager det til efterretning,” fortæller informationschef René Gyldensten, FMI.

Efter at Mercedes-Benz har valgt at forlade udbudsrunden, er der tre producenter tilbage – Scania, Rheinmetall-MAN Military Vehicles GmbH og Iveco Magirus AG.
Lastbilerne indkøbes på en syv-årig rammekontrakt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk