”Kunden har altid ret,” siger man i de fleste virksomheder – og hos Mercedes-Benz Van’s har man accepteret en ordre fra den tyske transportvirksomhed Hermes om levering af elektriske varebiler.

Hos Hermes satser man hårdt på emissionsfri kørsel – og de første eldrevne eksemplarer af Vito og Sprinter vil køre i Hamburg og Stuttgart næste år. I 2020 vil 1.500 el-varebiler være i drift.

Transportvirksomheden Hermes med 12.000 ansatte er specialiserede i den såkaldte ”last mile delivery” – altså transport af varer til slutkunderne. Netop leverancer af alt fra små pakker til møbler og hvidevarer er et marked, som vokser kraftigt i takt med den øgede internethandel.

Kun emissionsfrie biler i 2025

Nu har Mercedes-Benz og Hermes altså indledt et strategisk samarbejde, som både skal øge effektiviteten og mindske miljøpåvirkningen, når det gælder levering af pakker.

I år 2025 skal Hermes have helt emissionsfri biler i alle større byer i Tyskland, og man vil endda udelukkende benytte sig af el fra vedvarende energikilder.

Mercedes-Benz skal desuden levere forskellige logistiksystemer til Hermes, som blandt andet skal forbedre ruteplanlægning ud fra information om batteriernes rækkevidde. Dertil kommer intelligente løsninger for håndtering af gods i bilerne samt mobilitetstjenester og ladestationer.

Transport- og logistik-løsninger

”Antallet af hjemmeleverancer vokser i hastigt tempo. Det er et stigende marked med forandrede krav til levering, hvilket kræver helt nye løsninger. I fremtiden vil Mercedes-Benz skabe komplette transport- og logistikløsninger frem for alene at være leverandør af biler,” siger Lars van het Erve, salg- og marketingchef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.

En ny Mercedes-Benz Sprinter skal efter planen blive vist i slutningen af i år eller i begyndelsen af 2018 – så det er nok den nye udgave, som vil blive tilbudt i el-udgave. Mercedes-Benz Van’s chef Volker Mornhinweg har også løftet sløret for, at en ny elektrisk Vito er rykket nærmere. Den tidligere Vito fandtes i eludgaven ”E-Cell” – men interessen blandt kunderne var begrænset. Største kunde til E-Cell var faktisk det danske postvæsen, som fortsat har cirka 50 enheder af bilen i drift.

Mercedes-Benz Van’s har allerede vist prototypen på fremtidens elektriske- og selvkørende Sprinter – kaldet Vision Van.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk