Den nye Nissan Micra er vokset i længden – og det betyder, at bilen nu kan godkendes som gulpladebil, fordi den holder målene på 60 x 120 cm i varerummet.

Vi har prøvet den nye Nissan Micra i topstyrs-niveauet Tekna – og netop de dyreste udgaver sikrer største rabat i forhold til en hvidplade-udgave. Som Van er prisen knap 111.000 kroner plus moms, hvor billigste Micra Van koster fra cirka 87.000 kroner plus moms.

Begge disse udgaver er benzinudgaver – med dieselmotor svinger priserne fra 102.000- til 118.000 kroner plus moms.

Vælg diesel til jobbet

Testbilen havde den nye 0,9 turbo-benzinmotor med tre cylindre, som fungerer udmærket – men den er knap så smidig. Især med læs.

Så hvis det skal være en lille arbejdshest, må vi pege på diesel – og her genkender vi Renault-Nissan alliancens fremragende 90 hk motor med fire cylindre og 1,5 liter.

Der er trækkraft fra cirka 1.750 omdrejninger – og det betyder, at man skal blive i fjerde gear i byerne. I fjerde gear trækker den nemlig præcis fra 50 km/t, mens det er 70 km/t i femte gear.

Fint vejgreb

Micra kører fornemt – også på en snoet landevej, hvor dens fine vejgreb giver stor køreglæde. Også i hurtige sving.

Varerummet er rimeligt stort – og der er adgang fra både sidedørene og bagklappen. Læssehøjden er på 73 cm, mens den indvendige læssekant er hele 20 cm. Så bilen er ikke til de tunge laster. Nævnes skal også det store handskerum, der dog ikke kan låses. Vi skal tillige nævne trailervægten på 1.200 kg.

I forvejen sælges en del af den større Nissan Note som Van og storebror Qashqai har altid været yderst populær som gulpladebil. 171 Qashqai Van blev det iøvrigt til i første halvdel af i år.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt ligger Micra i top blandt bilerne i denne minibil-klasse. Standard er således nødbremsesystem – og for fodgængere samt intelligente forlygter, der selv blænder op og ned.

Dertil kommer så linjevogter, der advarer mod uplanlagt vognbaneskift og hjælper til at få bilen på ret spor igen samt skiltegenkendelse og hill start og LED lygter for og bag samt LED kørelys. Bilen har seks airbags og esc stabilitetskontrol.

Herudover har den bird View – kaldet Around View Monitor, der består af fire kameraer, der giver et fugleperspektiv af bilen på skærmen inde i kabine, således at parkering og manøvrering af bilen kan ske uproblematisk. Bakkamera og p-sensor er også standard i Tekna udgaver.

Personificering

For de musikglade er der bl.a. USB stik og BOSE system med blandt andet højtalere i førerens nakkestøtte.

Designmæssigt er der mere end 125 måder, man kan sammensætte farver inden i og uden på Micra – også kaldet personificering.

Farvevalget i kabinen er i to farver – i den Tekna udstyrede testbil med sort/røde lædersæder (med trinløs indstillint) – og generel aptering i kabinen (Pack Red design til ca. 5.000 kr. plus moms) samt sort læderrat med flad bund. I rattet er der bl.a. betjening af fartpilot/begrænser og radio.

Højt kvalitetsniveau

Nævnes skal også navigation og aluminiumsfælge – samt to kopholdere og to flaskeholdere.

Micra er godt skruet sammen – og kabinen er i høj kvalitet. Bagdørenes håndtag er indfældet i døren og virkede noget stramt kørende. Men der var tale om én af de første produktionsmodeller, så der burde ikke længere være problemer.

Bilen kører 21,7 km/l – og økonomien hjælpes bl.a. af stop/start system. Der er også nøglefri start.

Fakta Nissan Micra IG-T 90 hk Tekna Van:
Motor: 3 cyl turbo-benzin.
Slagvolumen: 0,9 liter.
Ydelse: 90 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 140 Nm v. 2.250 omdr.
Forbrug i snit: 21,7 km/l.
CO2 udslip: 104 g/km.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Trailervægt: 1.200 kg.
Læssehøjde udv/indv: 73/20 cm.
Dæk: Bridgestone Turanta 205/45 R 17.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Service: 1 år/20.000 km.
Pris ekskl. moms: 110.863 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk