Høj gearing i Kia Rio Van kræver hyppige gearskift i bykørsel, men på landevejen kommer den til sin ret med ultralavt brændstofforbrug. Ekstra plus er standard AEB nødbremse-system.

I byen kommer man stort set ikke ud af fjerde gear, hvor der netop er trækkraft fra de lovlige 50 km/t – men sjette-gearet kan anvendes fra 80 km/t, og da vi netop kørte meget landevejskørsel under vores test, så rørte brændstofmåleren sig næsten ikke. I femte trækker den rent fra 65 km/t.

Officielt 29,4 km/l i snit

Officielt hedder gennemsnitsforbruget efter de nuværende målemetoder 29,4 km/l, men det kunne vi ikke klare i tæt hovedstadstrafik – men fint på de lange stræk.

Med til at give god økonomi er stop/start funktion og en ECO-knap, der sikrer ekstra god økonomi. Dækkene er Energy Saver fra Michelin på testbilen. Godt er også fartbegrænseren og fartpiloten.

Et slag for gulpladebiler

Kia går rigtig godt i Danmark, og hos importøren har man valgt at slå et ekstra slag for gulplade-bilerne.

Det drejer sig om samlet knap 10 pct. af salget, men det er godt for forhandleren, der har et ekstra kort på hånden.

21 Rio Van-enheder er det blevet til i årets første seks måneder – hvor det i samme periode blev til 288 Rio på hvide plader.

Som servicebil eller inspektørbil er Rio Van perfekt, men også mange kommuner vælger denne størrelse biler til flere opgaver.

God kørestilling

Modsat mange andre mindre gulplade-biler, så sidder selv høje personer fint bag rattet i Rio Van. Man kan komme langt nok tilbage, og der er en god vinkel på sæderyggen.

Samtidig blev vi i testbilen forkælet med en masse komfort så som varme i det multijusterbare læder og i sports-sæderne samt syv tommer farveskærm med touch screen og navigation (Tom-Tom system).

På vejen har man en god siddestilling – om end at der ikke er trinlæs indstilling af sæderyggen (med rulle). Men sædet er højdejusterbart.

Gode køreegenskaber

Køreegenskaberne er fine i Rio. Bilen har en godt vejgreb og klarer let en hurtig kurve. Men en racer er den ikke. 14 sekunder om at nå 100 km/t og en topfart på 165 km/t.

Vi savnede også en lås på handskerummet for at sikre ens papirer mm – men der er aflæggerum under varerumsgulvet – ved siden af reservehjulet – og midterboks.

Der er både to kopholdere i midterkonsollen og flaskeholdere i dørene – og USB stik samt 12-volt stik. Der er også Bluetooth og Apple Car Play.

Høj indvendig læssekant

Instrumentbrættet er domineret af hård sort plast, men der er alu-elementer både på instrumentbræt og rat.

Varerummet er pænt stort for bilstørrelsen, men der er en høj indvendig læssekant på 23 cm, hvor den udvendige læssekant er målt til 73 mm. I testbilen var der adskillelse bag begge forsæder. Vi skal også nævne trailervægten på rimelige 1.100 kg.

Standard nødbremsesystem

Sikkerhedsmæssigt har bilen bakkamera, elektronisk stabilitetskontrol og linjevogter samt seks airbags, hill holder, statisk kurvelys, LED kørelys for og bag (ekstraudstyr bag) samt tågelygter – men vigtigst er det at nævne er bilens AEB nødbremsesystem.

Kia har altid været berømt for syv års fabriksgaranti (eller maksimalt 150.000 km med fri kilometer de første tre år). Dertil 12 års garanti for rustgennemtæring og serviceinterval på dieselmotoren på 24 mdr./30.000 km.

Tekniske data – Kia Rio Van 1,4 CRDI Advance:
Motor: 4 cyl. Turbo.
Slagvolumen: 1.396 ccm.
Ydelse: 77 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Træk: Forhjul.
Gear: Manuel seks trin.
Acc. 0-100 km/t: 14 sek.
Forbrug i snit: 29,4 km/l.
CO2 udslip: 88 g/km.
Grøn ejerafgift halvt år: 590 kr. (A++).
Topfart: 165 km/t.
Affjedring for:Uafhængig.
Affjedring bag: Semi-uafhængig.
Bremser: ABS og esc.
Egenvægt/Totalvægt: 1.109/1.680 kg.
Trailervægt: 1.110 kg. m. bremser.
Varerum: Ca. 950 liter.
Garanti: 7 år/150.000 km (fri første tre år).
Serviceinterval: 24 mdr/30.000 km.
Testbil ekskl. moms: 105.000 kr.
Rio Van ekskl. moms fra: 79.999 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk