(HANNOVER)

EnGuard er en Navara conceptbil, som Nissan viser på IAA transportmessen – og den første fra koncernen med indbygget drone, som kan flyve rundt og fortælle mandskabet om terrænet.

Navara EnGuard er konstrueret til at fungere som redningskøretøj i nogle af verdens mest barske og ekstreme omgivelser.

Nissan Navara Double Cab er grundlaget for EnGuard. Bilen blev kåret til  ”International Pick-up of the Year” for 2016 – og med Tekna udstyr er der masser af standardudstyr.

Desuden har den mange skræddersyede designelementer. Den er tillige spækket med vigtigt udstyr til f.eks. katastrofehjælp.

Bærbar batteripakke
EnGuard er også verdenspremieren på en prototype på en bærbar batteripakke, som er konstrueret og udviklet af Nissan, og som allerede anvendes i de eldrevne modeller Nissan LEAF og e-NV200.

Når batteripakkerne er på plads i deres dock, er de konstant i opladningsfunktion, hvor de oplades ved hjælp af bilens dieselmotor, så de er klar til brug, når det er nødvendigt.

Batteripakkerne har en effekt på 2 kW og har indvendigt Nissans moduler til elbilsbatterier, og de er placeret i vandtætte aluminiumskabinetter.

De har to indgange (til opladning) – en 220 V vekselstrømstilslutning og en tilslutning til solpaneler. De fem udgange (strømafgivelse) er to 220 V vekselstrømstik og tre USB-tilslutninger.

Alternativ til benzin-generator
I forbindelse med redningsarbejde kan batterier bruges til at drive specielt skære- eller løfteudstyr, og de er specielt udviklet til at være et effektivt alternativ til en benzindrevet generator.

Der er mange fordele – eksempelvis er en generator støjende, hvorimod de støjsvage og vibrationsfri batteripakker kan gøre det nemmere for redningsarbejderne at kommunikere – og måske høre nødråb fra overlevende ved indsats i katastrofeområder. Batteripakkerne kan også anvendes i lukkede miljøer som eksempelvis bygninger eller grotter.

Øvrigt redningsudstyr
På ladet findes også øvrigt redningsudstyr, som opbevares i to udtrækkelige bakker. De er fremstillet af robust to-lags glasfiber, og de kan trækkes 80 cm ud. Den øverste bakke er i hele bilens bredde og indeholder lette genstande som eksempelvis radiokommunikationsudstyr, kraftige lygter, ildslukker, reb, klatreudstyr, en skovl og en økse.

Den nederste bakke er dybere og smallere. I den opbevares større genstande som en iltbeholder og genoplivningsudstyr, redningsveste og afbalanceringsudstyr.

20 meter i sekundet
Dronen – DJI Phantom 4 – har en maksimal flyvehøjde på seks kilometer. Den vejer 1.380 g og kan flyve op til 20 meter i sekundet i næsten 30 minutter og sende billeder tilbage til bilen. De vises på en 20,5 tommer skærm i passagersiden.

Frihøjden er blevet øget med 50 mm i forhold til standardversionen, så bilen kan komme frem overalt, og der er nye formstøbte sidetrin, med en gummiliste på overfladen, som gør trinene skridsikre. På A-stolpen i førersiden er der placeret en snorkel, så luftindtaget til motoren øges, hvis bilen eksempelvis skal forcere floder.

Højere taglinje
Kabinen på Navara EnGuard Concept har en ny taglinje, som er 136 mm højere end på den almindelige Navara. Den har en 360-graders LED-belysning med blåt stoboskop-udrykningslys i hvert af de fire hjørner.

På hver af de fire sider er der hvide LED-lys, og de forreste og bageste lys kan ændres til en kraftigere indstilling, som giver redningsarbejderne et større stort lysfelt.

Udvalget af farver blev gennemtænkt  med særlig fokus på bilens rolle som redningskøretøj. For eksempel viser det sig, at fluorescerende grøn er den mest synlige farve i dagslys og den farve, som er nemmest at identificere for farveblinde personer.

Justerbar undervogn
Navara EnGuard Concept har bl.a. Around View Monitor – et 360-graders kamerasystem, som viser et billede i fugleperspektiv af bilen og området omkring den på skærmen i instrumentpanelet. Det er et godt værktøj for redningsarbejdere.

Bilen er også blevet opgraderet mekanisk. Som alle versioner af Navara er den opbygget på et rammechassis, men Navara EnGuard Concept har en ny komplet justerbar undervogn, der gør offroad-egenskaberne endnu bedre.

Anvendelsen af en bærbar batteripakke prototype viser, hvordan Nissan i fremtiden kan integrere sin  batteriteknologi til elbiler i nye områder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk