Danske Nissan-forhandlere kan nu tilbyde den elektriske e-NV200 varebil i flere chassis-udgaver, som er udviklet af en hollandsk karosserifabrik.

Fremtidens by-distribution bliver overvejende med elektriske køretøjer. Det er alle forskere og politikere enige om.

Men det er begrænset, hvad der findes af elektriske køretøjer på markedet – og indtil nu har der været tale om små kassevogne så som Nissan e-NV200 og Renault Kangoo Z.E., som herhjemme dog ikke har været solgt til mange andre end offentlige myndigheder.

Også med skraldekasse

Nu tilbyder Nissan i Danmark en specialudgave af deres e-NV200 i en chassisudgave, hvor man både kan bestille med et tiplad og en skraldekasse. Der fås også en basisudgave med fast lad. Lasteevnen er 420 kg – lidt mindre end standard kassevognen.

Nissan Danmark fik nys om projektet via Nissan Nordic. Bilerne bygges af det hollandske firma VETH i byen Duiven. Her får man standardbyggede kassevogne fra fabrikken i Barcelona. Karosseriet skæres til, så bagenden fremstår som et chassis, hvor tiplad eller skraldekasse monteres.

En normal e-NV200 kassebil koster ekskl. leveringsomkostninger 212.605 kroner og den færdige Tipper-udgave står i 293.982 kr. plus moms for opbygningen med lad, sidefjæle og tip. Fragten udgør 6.425 kr. af beløbet. Som elektrisk varebil betales ikke afgift for bilen – kun eventuel moms ved indregistrering.

Aflåseligt rum under ladet

Aluladet målet 205 cm. i længden, 167 cm i bredden og 30 cm i højden (sidefjæle). Bagstykke ved førerhus er en meter inklusiv gitter. Læssehøjden er 91 cm med bagstykke slået ned. Presenning fås også til ekstra 19.305 kr.

Under ladet er der et lille aflåseligt rum til materialer og instrumenter – fint, for bilen har ikke lås på handskerummet. Der er også aflæggerum over instrumentbrættet samt under førersædet og under midterkonsollen. Til bilen fulgte et net til at spænde ud over godset.

VOTY.dk har prøvet e-NV200 Van Comfort Plus Connect i den såkaldte Tipper-udgave, som Nissan Danmark første gang viste under folkemødet på Bornholm. Her var interessen for den praktiske model ganske stor, så der er spænding om projektet hos importøren.

En hurtig el-varebil

Bilen kører og opfører sig helt som kassevognen e-NV200. Det vil sige helt støjsvag kørsel – med bakalarm. Bilen er let at køre med sit automatgear, og den er virkelig hurtig i accelerationer. Der er varme i begge forsæder samt i rettet – en fordel fordi der ikke er varmepumpe i bilen.

Der er både stik til normal opladning samt til hurtig opladning ved hurtig-ladestandere. Der følger EVSE ladekabel med bilen.

Man sidder højt bag læderrattet, der dog kun kan indstilles lodret – men siddestillingen giver godt udsyn, og så er ind- og udstigning behagelig.

Klimaanlæg og navigation

Bilen har fartbegrænser og fartpilot som standard. Vi skal også nævne navigation, bluetooth, USB-stik, tågelygter, el-sidespejle, klimaanlæg, seks airbags, B-Drive til forøget regenerering af energi, eco knap til længere rækkevidde, esc-stabilitetskontrol og to kopholdere (men ingen flaskeholdere).

Der er tre års fabriksgaranti eller 100.000 km – og fem års garanti på elbil-komponenter og det samme på batterikapacitet. Så længe man følger anvisninger for service er der vejhjælp.

Teknik Nissan e-NV200:
Ydelse: 80 kW
Moment: 254 Nm.
Opladning: 4/7/15 timer
Kapacitet: 24 kWh
Rækkevidde: 170 km.
Acc. 0-100 km/t: 14 sek med halv nyttelast.
Totalvægt/lasteevne: 2.200/420 kg.
Trailervægt m/u bremser: 430 kg.
Topfart: 123 km/t.
Træk: Forhjulstræk.
Vendediameter: 10,6 m.
Affjedring: Uafhængig for/bladfjeder bag.
Bremser: Skiver for og bag. ABS, esc.
Dæk testbil: Good-Year Efficient Grip 185/65 R15.
Ladmål: 205 x 167 x 30 cm.
Læssehøjde: 91 cm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Garanti for batteri mm: 5 år.
Opbygger: VETH, Duiven, Holland.
Importør: Nissan Danmark.
Testbil i alt: 293.982 kr.
(som skraldebil: merpris ca. 28.000 kr.)
(basismodel m. fast lad: Ca. 272.000 kr.)

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk