Nu kan Mercedes-Benz forhandlere i Danmark snart introducere den lette elektriske Fuso eCanter lastbil for kunderne.

Forleden blev én af verdens første serieproducerede lette lastbiler med eldrift lanceret med brask og bram ved et arrangement i New York.

I flere europæiske lande, bl.a. Frankrig, Italien, Storbritannien og Tyskland, har der i flere år været specialbygget el-udgaver af eksisterende varebiler og lastbiler. Senest i en aftale mellem Deutsche Post og Ford.

Testet af kunder

Der har også været produktion af el-køretøjer i mindre målestok – bl.a. britiske Modec, der blev bygget fra 2004 til 2011, men gik så konkurs. Frederiksberg Kommune var blandt kunderne.

Forud har Fuso eCanter har været testet på veje i Portugal og Tyskland i tre år, men nu er den klar til salg, og de første kunder i Europa, Japan og USA får leveret de første udgaver i indeværende år.

Indenfor de nærmeste to år vil Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) levere 500 enheder af den nye bil – og en egentlig storproduktion forventes at begynde i 2019.

En lang historie

“Alle taler om elektriske lastbiler, men vi er de første til at begynde et større salg af en serieproduceret el-lastbil. Vi har en lang historie med køretøjer med alternativ energi – men nu er vi stolte over at kunne gå ind i en ny æra,” sagde Marc Llistosella, præsident og CEO fra MFTBC og chef for Daimler Trucks Asia.

Fuso eCanter har været testet hos kunder i flere år – med opbakning af reservedele, service og garantier hos det globale Fuso netværk.

Bilen hare n rækkevidde på 100 km – og har en nyttelast på 3,5 tons alt efter udformning. Bilen har seks litiym-ion batteripakker på 420 volt med 13,8 kWh hver.

Økonomisk fordel

Sammenlignet med en konventionel diesel-lastbil vil den sikre besparelser på 7,500 kroner for hverv10.000 km, når det gælder operationelle omkostninger.

Første kunde i USA er kurérfirmaet UPS.

”Elektriske lastbiler gør vores flåde af biler både renere og mere støjsvage. Vi benytter mere end 8.500 køretøjer med alternative drivliner i vores flåde i dag,” fortalte Carlton Rose, der er teknisk chef for global vedligeholdelse af UPS’ vognpark.

Non profit organisationer

UPS har en langvarigt samarbejde med Daimler, og man ser frem til at få mulighed for at teste Fuso eCanter, for man vil fortsætte med at realisere fordelene ved elektriske køretøjer.

Fuso vil også stille en række af deres nye eCanter til rådighed for non-profit organisationer så som Wildlife Conservation Society og New Yorks botaniske have.
I Japan har Fuso annonceret Seven-Eleven som sin første kommercielle kunde, som får leveret 25 eCanter.

Produktionen af eCanter til de europæiske lande samt USA blev indledt på fabrikken i Tramagal i Portugal.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk