(BRASOV)

Tre dages test i Rumænien af de fire kandidater til Årets Pick-Up I Europa sluttede af med udfordrende terrænkørsel I Transsylvanien.

Uden bundplade var det gået galt – for terrænet I testområdet i Zarnesti ved rumænske Brasov var ret udfordrende.

Vi var draget til Transsylvanien – tæt ved Draculas slot i Bran – for i Draculas skygge at teste kandidaterne, der bejler om prisen Pick-Up of the Year Award 2018 eller Årets Pick-Up i Europa.

Prisoverrækkelse i Lyon

Prisen offentliggøres i forbindelse med Solutrans transportudilerne stillingen i Lyon senere på måneden. Her offentliggøres også stemmetallene – individuelle såvel som totaltallene.

Mere end 1.200 kilometers kørsel på ofte elendige rumænske veje – og i alt slags vejr inklusive let snefald i Sibiu.

Dette års afstemning har også været lidt af en udfordring – for to af kandidaterne er bygget på baggrund af seneste titelindehaver, Nissan Navara.

Re-badging

Det gælder Renault Alaskan, som er, hvad der kaldes ren re-badging – at bilerne er ens bortset fra front-design og mindre detaljer.

Men bilen er vigtig for Renault især i Syd- og Mellemamerika, hvor Nissan ikke har samme fodfæste som alliancepartner Renault. Dertil kommer deres erhvervsservice Renault PRO+. Lige nu er den ikke planlagt markedsført i Danmark.

Men det gjorde det godt i Rumænien, og blev den mest økonomiske af alle fire biler med 12,5 km/l – og den klarede sig fint i terrænet. Lige så godt som en Navara selvfølgelig, da undervognen er den samme. Med rammekonstruktion og uafhængig affjedring bag.

2,3 liters motorerne på 160 og 190 hk er også arvet fra Nissan. Brændstofmålingen blev udført på bilen med 160 hk og manuel gearkasse.

I Chile og Rumænien

Den anden ”kopi” af Navara er den nye Mercedes-Benz X-klasse, som er anden kandidat. Vi lånte den til vores test parallelt med verdenspremieren i Chile. Den første fabriksbyggede pick-up fra et luksusmærke (Premium Brand) som Mercedes.

Mercedes-ingeniører har strammet affjedringen lidt op i forhold til Nissan Navara forlyder det, men ellers er undervognen den samme. Mercedes anvender også Nissans 2,3 liter dieselmotorer, men kalder bare bilerne eksempelvis X250d. Økonomisk klarede den 11,8 km/l med automatgearkasse.

Til næste år lancerer Mercedes så deres helt egen topmodel 350d med V6 maskine og 258 hk/500 Nm, som skal løfte bilens image.

Livsstilsbil

Man satser meget på kunder, der ellers har kørt SUV, men som vil prøve en ny lifestyle bil med al tænkelig luksus og ekstraordinære terrænegenskaber – både med plads til Mountain Bike eller skiudstyr.

X-klassen kom pænt igennem terrænet på testbanen, men flere jurymedlemmer måtte prøve flere gange for at komme forbi forhindringerne.

Som Alaskan og VW Amarok V6 kørte den på samme Conticross Contact dæk, mens Toyota Hilux kørte på Bridgestone Dueler H/T.

Luksuspræget interiør

Mercedes har gjort meget ud af at gøre den til en Mercedes, selv om mange mente, at nølen skulle være en ægte Mercedes nøgle i stedet for en Nissan á like. Men instrumentbordet er helt anderledes og meget luksuspræget.

Der er også gjort meget ud af fronten, så man ikke er i tvivl om, at her kommer en ægte ”Mercer.” Også designet af bagpartiet er ændret meget.

Kabinen er i det hele meget anderledes end dens fætre fra Nissan og Renault – bl.a. andet sæder og betræk samt valget af træ og aluminium på instrumentbræt og dørsider. Der er dog forsvundet noget af aflæggepladsen på grund af det store instrumentbræt.  Så komforten er derfor lidt bedre end i Navara og Alaskan.

Suveræn i terrænet

Tredje bil, Toyota Hilux 2,4, var en positiv overraskelse, for ingen fulgte den rundt på terrænbanen. Dens nye undervogn med 20 pct. øget fjedervandring betyder fremragende terrænegenskaber. Hilux fejrer 50 års jubilæum næste år, og den kører bedre end nogensinde.

På landevejen var den dog ret stiv at køre i. Man kunne mærke hvert eneste hul i vejen, og dem er der mange af i Rumænien. Vi kørte dog uden læs på vejen, og her havde et par hundrede kilo ballast gjort underværker. Forbruget endte med 12,2 km/l – det næstbedste resultat.

Bilens største problem, som vi ikke mærkede så meget med tom vogn, er motoren. Der er kun én i Euro6 udgave – på 150 hk, hvor man før havde næsten 30 hk mere i topmodellen. Men den kunne ikke klare miljøkravene.

Få en prøvetur

Den 150 hk udgave har dog fået 400 Nm moment, og det betyder en del, men vi har prøvet den fuldt lastet i kuperet terræn – og mangler der lidt power, og vil man bruge trailer desuden, så skal man bede om en prøvetur først.

En nødløsning er at vælge bilen med automatgear – det kompenserer lidt for trækkraften. Man slipper i hvert fald for uafladeligt at skifte gear.

Sikkerhedsmæssigt kan man i Danmark få bilen med Toyota Safety Sense med AEB nødbremse – autonomous emergency braking – i de to dyreste udstyrsklasser, men det skulle være standard i alle udgaver.

Masser af kræfter

Men vi snakker om power, så mangler der i hvert fald ikke trækkraft i fjerde og sidste kandidat: VW Amarok med nye V6 dieselmotorer – lånt fra Audi og tilpasset arbejdslivet i marken. Den klarer let fuld last og en trailer med en gravemaskine.

Med 163-, 204- og 224 hk vil den opfylde de fleste ønsker om kræfter hos kunder. 3-liter motorerne er virkelig hurtige – og vil man have mere, så er der overboost til den største med 245 hk. Momentet er 550 Nm.

Men en endnu kraftigere V6 maskine kommer til sommer – med 258 hk (som Mercedes X-klasse).
Bilen klarede fint opgaven i terrænet – men den er også feltets største bil, så der skal arbejdes mere med rattet for at få den igennem testen.

Endnu ikke med  nødbremse

På landevejen mærkede man tydeligt de mange huller, for også her er der stiv bagaksel med bladfjedre, for hos VW understreger man, at bilen er bygget til at være en arbejdshest – måske undtagen for de kunder, der vil bruge den privat i mere livsstilagtig kørsel. Men med lidt læs hjælper det, og så drager den af med en lastet 3,5 tons trailer uden problemer.

Kabinen er feltets største, og ERGO-sæderne var de mest komfortable, vi prøvede. Brændstoftesten var tæt på de andre, men brugte lidt mere diesel og endte med 11,6 km/l.

Amarok konstruktionen stammer fra 2008 – og det forklarer, at den som eneste bil i konkurrencen endnu ikke kan tilbyde AEB nødbremse. Det kommer først med den næste generation Amarok. De andre deltagere har nødbremse – eller kan som Toyota fås med det.

Men at den er populær kan ses på salgstallene bare i Skandinavien, som er øget med 48 pct. i årets første ni måneder i år i forhold til i fjor.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk