Navnet Berliet er måske ikke så kendt mere – men det var navnet på en lastbil, der i dag kendes under navnet Renault Trucks. Produktionsbyen er det samme i dag som dengang – Lyon.

Marius Berliet drømte om at skabe en stor industri i Lyon – og han købte jord i forstaden Vénissieux og senere i Saint-Priest. Her arbejdes der stadig med at designe og bygge morgendagens lastbiler.

Jorden købte han i 1915 – for at gennemføre sine ambitiøse projekter og imødekomme det presserende behov for lastbiler – og bidrage til krigsindsatsen ved at producere våben til den franske hær i forbindelse med Første Verdenskrig.

Udfordring at komme i gang
Marius Berliet var oppe imod en kæmpe udfordring. På rekordtid skulle han designe, bygge og klargøre sin fabrik samtidig med produktionsstarten. Han klarede denne udfordring og fik udvidet til et areal på 387 hektar.

Men han havde større planer end blot at bygge en fabrik.

Drøm om industriby
“Min bagvedliggende motivation for det hårde arbejde, er det brændende ønske om endelig at realisere min livsdrøm – at skabe en stor blomstrende industriby, sagde Berliet dengang”.
Denne vision var ophav til Cité Berliet i 1917, der blev bygget for at servicere anlæggets drift. Denne by indeholdt boliger, en skole, en vuggestue og en gård.

I dag er Lyon-hovedkontoret Renault Trucks’ nervecenter og en central del af Volvo Groups industrielle og globale tekniske faciliteter, som Renault Trucks blev en del af i 2001.

Faciliteterne huser over 4.000 medarbejdere, der arbejder i et  180 hektar stort område, der spænder over kommunerne Vénissieux og Saint-Priest.

Mange aktiviteter
Udover Renault Trucks’ hovedkvarter og globale ledelse, rummer Lyon-faciliteterne mange andre aktiviteter, såsom en motorsamlefabrik, et reservedelslogistik-center og et forskningscenter med en stab på 1.300 medarbejdere.

Forskningscenteret er hovedsageligt helliget udviklingen af mellemstore lastbiler og motorer samt transportløsninger til distribution i byområder. Her findes et designstudie med et team af internationale designere, som stod for designet af Renault Trucks’ nye lastbiler, der blev lanceret i 2013.

Én af dem, Renault Trucks T, blev valgt til International Truck of the Year 2015.

Festivitas under jubilæet
For at fejre hundredeårsdagen har Renault Trucks i Lyon inviteret til fest med forskellige events for at fremhæve både stedet og dets medarbejdere, bl.a. åbent hus for medarbejdernes familier, en fotoudstilling med historiske billeder og en demonstration af førerløs transport.

Et af højdepunkterne var en ceremoni den 10. november. Den blev overværet af medarbejderne sammen med Volvo Group CEO Martin Lundstedt og Renault Trucks CEO Bruno Blin.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk