Erhvervslivet herhjemme holdt igen med at investere i varebiler, mens regeringen syltede en afgørelse om nye bilafgifter.

Regeringen forstår nemlig at skabe rædsel i erhvervslivet, når det gælder nye beskatninger – og endnu værre: rygter om nye beskatninger.

Flere forhandlere, som VOTY.dk har talt med, har kunnet berette om bestilte varebiler, der stod i lange rækker og ventede på at blive leveret, men kunderne udsatte købet, for de vidste ikke, hvad det kostede at eje dem – så længe beskatningen ikke var på plads. Det gjaldt ikke mindst leasingpriserne.

I oktober kom der derfor kun 2.347 nye varebiler på vejene, og det er 11 pct. mindre end i oktober sidste år og 22 pct. mindre end i september, oplyser DBI – De Danske Bilimportører.

Fald på 4,6 procent

År til dato er det blevet til 29.123 nye varebiler, hvilket er 4,5 pct. under den tilsvarende periode i 2016.

Varebilsalget har været stigende de seneste år, og har stabiliseret sig de seneste måneder på et ret højt niveau.

Debatten om bilafgifterne drejede sig først og fremmest om personbilerne, men varebilerne har ligeledes været berørt.

Flere grønne varebiler

I den politiske aftale for varebilerne var hensigten at indføre et større incitament til at anskaffe sig grønnere biler, men desuden at afgiftsniveauet generelt set skulle forblive uforandret, oplyser DBI.

Det har man også opnået i det fremsatte lovforslag, men det påvirker naturligvis de enkelte mærker og modeller forskelligt.

”Den største udfordring for salget har dog nok været den sene afklaring af reglerne vedrørende leasing, idet varebiler i høj grad leases (70-75 pct. i år), hvilket naturligvis har påvirket salget og leverancerne i oktober måned,” udtaler Gunni Mikkelsen, adm. direktør i DBI.

Højt aktivitetsniveau

Han peger på, at den generelle efterspørgsel fra erhvervslivet på varebiler har været høj og stabil i lang tid, og interessen for at anskaffe nye varebiler er forankret i et højt aktivitetsniveau – samt et behov for løbende at udskifte bilparken til det mest moderne og effektive.

”Ændringen af bilafgifterne såvel som reglerne for leasing har lagt en dæmper på de faktiske køb og leverancer i september og oktober, men vi har en forventning om, at efterspørgslen fortsat vil holde sig på det nuværende niveau, og vi er glade for, at de fleste forhold vedrørende nye afgifter og regler på leasingområdet nu er afklaret,” siger Gunni Mikkelsen.

Ikke væsentlige udsving

Der er ikke nogle væsentlige udsving mellem de forskellige varebils-segmenter (vægtklasser). For varebilsklassen op til og med 2.500 kg totalvægt blev salget i oktober på 884 enheder. I vægtklassen 2501 – 3490 kg totalvægt blev der solgt 1.031 varebiler, mens der i vægtklassen på 3.500 kg blev solgt 432 enheder.

Der blev i oktober solgt 493 lastbiler, hvilket er knap 11 pct. mere end i oktober sidste år og 9,3 pct. mere end i september i år. Salget for årets 10 måneder er herefter 4.247 og nærmest det samme som sidste år hvor tallet var 4.225 nye lastbiler.

Efterspørgslen efter lastbiler har de seneste tre år udviklet sig ganske positivt, og væksten på lastbilmarkedet findes blandt lastbiler over 16 tons totalvægt, såvel som blandt lastbiler over 24 tons totalvægt, mens segmentet op til 16 tons totalvægt er svagt faldende.

Primært firmaers driftsmidler

”Det er meget positivt at efterspørgslen efter såvel vare- som lastbiler, der jo primært er driftsmidler i de mange forskellige brancher, fortsat ligger på et ganske højt niveau, og vi ser det som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet i de mange erhverv,” siger Gunni Mikkelsen.

Bussalget blev i perioden januar til oktober på 736 enheder, hvilket er væsentlig større end i 2016, hvor der blev leveret 588 busser i perioden.

Der er betydelige variationer i salget mellem de enkelte måneder, men overordnet set har salget af busser været stigende gennem de seneste år, ligesom slaget i år har været stigende.

Salget af varebiler januar-oktober 2017:
Ford Transit Custom         2.442 enheder
VW Transporter                 1.713 –
Renault Trafic                     1.567 –
Mercedes-Benz Sprinter  1.367 –
Renault Master                  1.258 –
Mercedes-Benz Vito         1.113 –
Ford Transit 2T                  1.053 –
Opel Vivaro                           996 –
Iveco Daily                            992 –
Toyota Proace                      910 –

Salget af varebiler oktober 2017:
Ford Transit Custom           187 enheder
VW Transporter                   163 –
Renault Trafic                       133 –
Renault Master                    108 –
VW Caddy                                93 –
Iveco Daily                               84 –
VW Crafter                               82 –
Ford Transit 2T                       76 –
Peugeot Partner                     69 –
Ford Transit Connect             64 –

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk