(GENÈVE)

”Den japanske ingeniør sad anspændt hele tiden klar til at tage fat i rattet, hvis der skulle opstå en prekær situation. Vi har indtil nu gennem et år testet selvkørende biler på vores testområder – men nu er vi kommet til byen,” siger Stuart Callegari, skotte – og chef for Nissans afdeling for avanceret planlægning det seneste halvandet år.
Fornylig testede Nissans ingeniører en Qashqai og en Leaf på en samlet strækning på 560 km gennem tæt trafik i det østlige London.
Endnu foregår tests i en enkelt vognbane, men næste år er man klar til også at overhale andre biler. Lige nu befinder Nissan sig på niveau 2/3 – og niveau 3 er klar i 2020.
Se 10 år frem
Sidste år viste Nissan fremtidens selvkørende bil, hvor rat og pedaler forsvandt, når bilen blev selvkørende – men det vil først være klar til at køre i trafik på niveau fem, og der er man først om mangeSe 10  år.
”Her spiller det også ind, at vi ikke ved, hvilke politiske krav og ønsker, vi skal tage hensyn til. Dertil kommer spørgsmålet om infrastruktur. Vi kan måske se 10 år frem. Man skal huske, at alle biler endnu er konventionelle – og de vil i hvert fald køre i 16-18 år hver. Så først når alle biler er selvkørende, fungerer det optimalt,” siger Stuart Callegari.
Arbejder også i USA
Nissan er en del af en alliance med Renault, som også har bilmærker som Mitsubishi, Samsung og Lada med i samarbejdet – og på mange fronter arbejdes der med selvkørende biler. Faktisk har alliancen folk siddende på forskerjobs i Silicon Valley.
”Renault er jo udpræget fransk og dermed europæisk mens Nissan altid har været multinationalt funderet – men der arbejdes på, at hvert brand fortsat skal bevare sine karakteristika,” siger Stuart Callegari.
Elbiler og elnet
Blandt mange andre forskningsområder, der overlapper selvkørende biler, er alliancens el-biler og el-net systemer – og fremtidig distribution. Også kaldet Last Mile i byerne, hvor emissioner også spiller en stor rolle, og hvor levering af varer om natten også er et emne.
”Jeg ser sagtens en tidshorisont på 20 år med at sammensætte alle disse systemer, hvor connectivity er en fællesnævner. Der kommer jo stadig forskellige bilmærker til salg – også selvkørende – og de skal jo kunne ”spille” sammen. Endelig skal bilerne jo også være til at betale,” siger Stuart Callegari.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk