Servicekoncernen Brunata har netop fornyet sin vognpark med fokus på komforten for medarbejderne.
Den omfattende fornyelse blev gennemført gennem tæt samarbejde mellem Fleet Management selskabet Autolease og Sortimo, der er én af Europas førende leverandører af bilindretning.

Med cirka 90 varebiler i Danmark havde Brunata noget af et logistikprojekt, da man besluttede at udskiftee vognparken.

Varebilerne skulle inden slutningen af 2016 udskiftes til nye Ford Transit Connect, som var blevet valgt af medarbejderne efter en periode med test af forskellige nye modeller.

Samtidig skulle specialindretningerne enten flyttes fra de gamle varebiler eller suppleres med nye løsninger – ligesom varebilerne alle skulle folieres med firmanavn, før de var helt klar til levering.

Fokus på indretning og komfort

”Serviceteknikerne tilbringer mange timer hver dag ude på vejene og hos kunderne. Derfor har vi først og fremmest lagt vægt på at sikre korrekt indretning og god komfort for medarbejderne i forbindelse med indkøbet. Men det var også vigtigt at få reduceret vognparkens miljømæssige og økonomiske omkostninger, så opgraderingen afspejler den grønne profil, som vi har, siger Brunatas distriktsleder i Skandinavien Dan Christensen om baggrunden for investeringerne.

Det var vigtigt for driftsafdelingen, at processen fik så gnidningsfrit og enkelt et forløb som muligt, så serviceteknikerne ikke skulle bruge unødig tid på selv at få bilerne klargjort.

Brunata allierede sig fra starten med Autolease, der er blandt Skandinaviens større virksomheder inden for leasing og flådestyring af firmabiler. Man tog tillige kontakt til Sortimo for at få indrettet Brunatas biler med Sortimos Globelyst-system.

En køreplan

Sammen lagde parterne, der også inkluderede et folieringsfirma og bilforhandlere, en plan for projektets forløb. Her blev det aftalt hvor, hvornår og hvordan bilerne skulle leveres til de forskellige stadier af klargørings-processen inden levering af bilerne til Brunatas driftsafdeling.

”Opgradering af en vognpark i denne størrelse kræver et tæt samarbejde med leverandører, der fra starten kan sikre høj kvalitet hele vejen igennem fra bestilling til levering. Åben kommunikation er nøglen, hvis det skal lykkes,” siger salgschef Lars Bro-Rasmussen fra Autolease.

Men der er en masse lavpraktiske, tekniske og logistikmæssige spørgsmål, der skal afklares, som slutbrugerne ikke behøver at tage stilling til.

”Giver det eksempelvis mest mening, at indretningen af den enkelte bil foregår ude hos forhandleren eller hos os – og hvordan sikrer vi fra starten, at vi alle udnytter tiden bedst muligt, så vi undgår flaskehalse og minimerer transporten af biler mellem os. At levere effektive og brugbare løsninger kræver en tæt dialog mellem samarbejdspartnerne – og det går et godt stykke videre end det traditionelle kunde- og leverandørforhold,” siger adm. direktør Michael Pettersson, Sortimo i Skandinavien.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk