Det er ikke som i gamle dage, hvor Opel Kadett Van var supersælger – men nyeste Astra som gulpladebil er overset, for der er masser af plads i varerummet.

Opel Astra har vundet den prestigefyldte pris Car of the Year og den danske Årets Varebil med seneste årgang Astra, men som gulpladebil er det kun blevet til 28 enheder i første halvdel af 2017.

Især Sports Tourer udgaven (stationcar) er virkelig rummelig i varerummet – mere end den tidligere Vectra stationcar, og med helt entydige køreegenskaber og høje sikkerhedsniveau bør den have et langt større salg som Van.

Opel i Danmark har i flere år fået testet deres gulpladebiler hos Dahl Engineering i Thisted – under overvågning af fabrikkens eksperter – men det er i dag bilmodeller som Corsa og Zafira, der er godkendt. Samt en række udgåede biler som en tidligere Astra Classic model, Vectra, Antara og Meriva.

Arbejder på alle som Van

”Vi arbejder på, at alle de Opel-modeller, der kan ombygges til VAN, vil blive godkendt som Van – med fabrikkens godkendelse. Det gælder også vores bestseller Astra og den nye Mokka-X model, ” har Thomas Bruun, adm. direktør for Opel Danmark, udtalt.

Men ombyggede stationcars og 5-dørs modeller har det svært i en tid, hvor det er især er Crossover modeller, der er de store gulpladesælgere – så som Renault Captur, Nissan Qashqai og Ciroën C4 Cactus.

MPV modeller som VW Touran og Opel Zafira er dog godt sælgende – og ligeledes SUV modeller som Ford C-Max, Toyota RAV 4 og VW Tiguan. Lige nu er det bl.a. SUV modellen Mokka-X, der begynder at have vind i sejlene.

Få stationcar som Van

Klassiske 5-sørs- og st.car-modeller er der kun få eksempler på klarer sig godt – bl.a. Peugeot 308.

Herhjemme forventer adm. direktør Thomas Bruun, Opel Danmark, også at Crossover modellen Crossland X model skal sælge godt – med cirka 300 varebil-enheder om året. Det er 10 pct. af det samlede salg på beregnede 3.000 Crossland X enheder årligt i Danmark.

”Vi arbejder allerede på at få Crossland X klar som gulpladebil. Vores direkte konkurrent er Renault Captur, der har haft stor succes herhjemme, men vi skal matche den,” siger Thomas Bruun.

Bedste køreegenskaber

Men med mindre at man gerne vil sidde højt som i en MPV-, SUV- eller Crossover model, så får man altså meget for pengene i en Astra, der med lavere tyngdepunkt overgår de nævnte høje modeller, når det gælder køreegenskaber.

Astra-modeller kører virkelig bedre end de fleste af konkurrenterne – og er måske også en anelse hårdere i affjedringen, men det hører til en sporty bilmodel.

En stationcar/5-dørs model har også lavere læssehøjde – således i Astra kun 60 cm. Varerummet er på cirka 1.600 liter.

Masser af sikkerhed

Nødbremsesystem (Opel Eye) i testbilerne er standard, men i lavt udstyrsniveau sælges det i en sikkerhedspakke til ca. 13.000 kr. plus moms. Alle Opel med Enjoy udstyr og højere vil bl.a. få Opels OnStar kommunikationsudstyr som standard. Det styres via bilens 7-tommer Touch-Screen skærm.

OnStar har fået debut i Europa på 2016-udgaver i år – og 2017 modeller herhjemme, hvor 1.000 enheder allerede er solgt. Med OnStar sørger folk i et callcenter i England for at hjælpe med f.eks. uheld – eller hvis bilen er stjålet.

Så kan den spores via bilens GPS system – og callcentret kan spærre bilen, så den ikke kan startes. Det kan også holde øje med servicetider – eller bare hjælpe én med at finde bilen på en tætpakket P-plads ved Ikea. Systemet er gratis det første år – og koster så ca. 750 kr. om året. men er ikke dyrere end f.eks. sportify-tjenester.

Test af to Astra modeller

Vi har testet den 5-dørs udgave med 1,4 Turbo benzinmotor på 150 hk og Sports Tourer udgaven med 1,6 liter turbodiesel motor på 160 hk. Sidstnævnte er en motor, som ikke er udviklet af Opel, men af de nye ejere Renault – en dobbeltturbo-version med grundlæggende samme motor som i varebilen Vivaro.

Opels egen 1,6-liters 136 hk maskine fås også – og bliver af mange eksperter anset for at være den bedste og ”sprødeste” dieselmotor i programmet. Men testbilens motor er absolut ikke ueffen, når det gælder moment – og klarer sig bedre her end i Vivaro.

Trailervægten er også tilfredsstillende med 1.410 kg. i 1,4T 5-dørs udgaven og 1.700 kg. i 1,6 CDTI Sports Tourer udgaven. Sidstnævnte havde også fabriksmonteret anhængertræk med TSA trailerstabilitets-system (til ca. 5.000 kr. plus moms). Vi skal også nævne el-styret bagklap.

Ergonomisk godt AGR sæde

Begge biler havde også det ergonomisk fantastiske AGR sæde – udviklet sammen med bl.a. læger og fysioterapeuter. Merprisen er godt 3.000 kr. plus moms, men de penge er godt givet ud, for man sidder helt fantastisk i sæderne.

Touring Sport udgaven havde også læderkabine samt hukommelse for indstilling og massage og tillige varme i sæderne of rattet. Begge biler havde navigation og DAB radio.

I det hele taget er udstyrslisten lang – således LED Matrix forlygter og LED baglygter og avanceret parkerings-assistance med automatisk p-hjælp, identifikation af p-pladser, bakkamera og blindvinkelalarm (BLIS). Plus en del andet udstyr – kort kan nævnes navigation, 2-zone klimaanlæg.

Smidige motorer

Vi savnede ikke så meget ved bilerne – vi kan dog nævne manglende handskerumslås, manglende trinløs indstilling af sæderyg (med rulle) samt manglende stop/start system i 1,4T.

Smidigheden i de to motorer er lige god – i begge biler i sjette gear fra 1.250 omdrejninger eller 70 km/t. I femte gear fra 55 km/t. Økonomien er dog anderledes. 1,4T kører 19,6 km/l i snit og 1,6 CDTI kører 24,4 km/l.

Som nævnt er det en fornøjelse at køre bilerne på en snoet landevej, men bilerne er også fine langtursbiler, hvor man er glad for klimaanlæg, fodpladen til venstre fod, det to vejs-justerbare læderrat og højdejusterbare førersæde.

Instrumenteringen er logisk opbygget og let at arbejde med. Dækmonteringen var henholdsvis Continental (Sports Tourer) og Bridgestone. Standard er 17 tommer alufælge – Touring Sport havde ekstra 18 tommer alufælge.

Tekniske data 1,6 CDTI Touring Sport:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 160 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.500-2.250 omdr.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,9 sek.
Forbrug/snit: 24.4 km/l.
CO2 udslip: 109 g/km.
Bremser: esc stabilitets system. ABS. Hill start assist.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Totalvægt/lasteevne: 1.985/544 kg.
Køreklar vægt: 1.441 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.700 kg.
Pris testbil cirka: 230.000 kr. plus moms.
Pris Astra Sports Tourer Van: Ca. 100.000 kr. plus moms (1,0T).

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk