Lunt i dagtimerne, men iskoldt aften, nat og morgen. Derfor kan det være svært at vælge det rigtige dæk til både person- og varebiler netop nu.

Mange personer med privatbil og varebil skifter de næste uger fra sommer- til vinterdæk. Det gælder om at vælge det rigtige tidspunkt.

Der er tale om flere millioner biler, der skifter dæk. Hos Michelin regner man med, at cirka 80 pct. af bilejere skifter til vinterdæk, men mange står hvert efterår med det samme dilemma. De ved ikke, hvornår tidspunktet for at skifte er optimalt.

Svært at vælge de bedste dæk

”Om efteråret kan det sagtens være lunt i dagtimerne, og dermed mest optimalt med sommerdæk, mens det er koldt morgen og eftermiddagen. Det gør det svært at køre på optimale dæk på denne årstid, siger Claus Chouchan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Generelt anbefaler Michelin, at man skifter til vinterdæk, når dagtemperaturen kommer under syv grader. Så er vinterdæk bedst på efterårets våde og fugtige veje.

“Man kan evt. overveje, om man kører mest morgen og eftermiddag. Så giver det nemlig mest mening at skifte til vinterdæk, også selv om temperaturen midt på dagen ligger over syv grader. Simpelthen fordi, det er koldere, når man rent faktisk bruger sin bil,” siger Michelin-chefen.

Dårligere rustet

Michelins spurgte tidligere på året 1.000 bilister om deres dækvaner. Svarene viste, at cirka fem pct. kører på sommerdæk året rundt. Holder det tal, er ca. 125.000 personbiler markant dårligere rustet til at klare vinterens kolde, glatte veje.

FDM har testet vinter- og sommerdæk ved normalt, dansk vintervejr. Resultaterne viser, at vinterdæk har op til 30 pct. kortere bremselængde på våd vej end sommerdæk. Og er der sne på vejen, er bremselængden op til 44 pct. kortere.

Derfor anbefaler Michelin på linje med FDM, at man som hovedregel altid skifter mellem sommer- og vinterdæk afhængigt af sæsonen.

Fakta om vinterdæk
Vinterdæk er udviklet til at give godt vejgreb, når det er koldt. Hvor sommerdæk bliver hårdere i kulde, bevarer vinterdæk deres elasticitet og blødhed. Derfor er de bedre på kold, våd og snedækket vej.

Angivelserne M+S, M&S, M-S, MS og Mud and Snow op dæksiden viser, at man har fat i et vinterdæk, mens forkortelsen 3PMSF, (3 Peak Mountain Snowflake), fortæller, at dækket opfylder fastsatte krav til trækevne på vinterunderlag.

Man skal også huske, at når man kører til visse af vores nabolande, så er vinterdæk lovpligtige.

I Sverige fra 1. december til 31. marts. I Finland fra 1. december til 1. marts. I Tyskland er vinterdæk eller helårsdæk lovpligtige, når det er vintervejr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk