Den nyeste Range Rover er måske ikke den allerbedste bil til at klare de helt store udfordringer i terrænet – men det er tæt på.

Vi har prøvet bilen på et tidspunkt, hvor der både var is og sne på vejene og knoldede iskapper på skovvejene, men selv om naturlovene skal overholdes og bremselængden er den samme som for almindelige biler, så klarede den alle strabadser problemløst.

Salget af de meget luksuriøse biler fra Land Rover som gulpladebiler er stigende – i fjor blev det til i alt 34 Range Rover Van – mod 20 året før. Heraf 18 Range Rover Sport, 15 Evoque og tre top-of-the-line Range Rover.

Dyreste diesel udgave
VOTY.dk har prøvet den dyreste af dieseludgaverne – SDV8 i versionen Vogue med Autobiography-udstyr. På hvide nummerplader koster den lige ved tre millioner kroner – med alt det udstyr, som importøren havde skruet på. Det betyder dog, at man kun betaler omkring det halve af bilen som Van – plus moms.

Men så får man noget nær det mest aristokratiske, som man kan få fat i på fire hjul. Bilen er spækket med alle de luksusdetaljer, man kan forestille sig – f.eks. med kantsyet læder på sæder, dørsider og instrumentbræt og ægte træ på midterkonsol, dørsider og instrumentbræt. Dertil tykt velourstof på gulvet.

Range Rover så dagens lys i 1970. Dengang var det også en avanceret bil, der klarede de fleste udfordringer i terrænet. Men i dag er der ikke længere den gyngende fornemmelse ved landevejskørsel. Luftaffjedringen sikrer helt stabil kørsel – og tillige gode køreegenskaber.

Terrain Response 2
Hele bilens evner on- og off-road styres ved det særlige Terrain Response system, som bilen nu har i anden generation. Man trykker på et lille drejehjul på midter-konsollen. Det glider så op – og festen kan begynde.

Vælger man eksempelvis ”Dynamic” bliver styringen fastere – perfekt til at klare de små og snoede veje på landet. Bilens ”Adaptive Dynamics” system måler bilens bevægelser på vejen 500 gange i sekundet og indstiller bl.a. opsætningen, så bilen ikke krænger så meget i sving.

På motorvejen sydpå når man 218 km/t på toppen – og på 6,9 sekunder når man 100 km/t. Selv om vi har taler om en bil på 2,4 ton. Men den har da også 339 hk og yder 700 Nm mellem 1.750- og 3.000 kg.

Klarer at køre 11,5 km/t
Aluminiums-karosseriet (monocoque) er dog med til få vægten på bilen ned. Så kan klarer faktisk at køre 11,5 km/l. For at undgå fartbøde, har bilen både speedpilot og fartbegrænser.

På sikkerhedssiden kan bilen fås med afstandsregulering (Active Cruise Control) og linjevogter (Lane Departure Warning), Blind Spot advarsel for overhalende køretøjer – samt parkerings-assistent.

Når man så forlader alfarvej og drejer ud i terrænet, kan man vælge Automatic på sin drejeknap – så vælger bilen den rigtige opsætning for én.

Men man kan også vælge manuelle valg – f.eks. mellem sne og grus, mudder og dybe spor samt sand og klipper.

Vadedybde ned til 90 cm
Sætter man det i den forkerte indstilling til underlaget, informerer bilen i øvrigt selv, at man bør vælge en anden opsætning og en anden frihøjde – altså i 2. udgaven af Terrain Response.

Og er man nødt til at forcere et vandløb eller lignende, kan bilen fås med vadedybde på 90 cm (75 cm er standard). Jeg har prøvet det ved et Land Rover arrangement i England tidligere – og man tror ikke sine egne øjne, når det lykkes. Bilen kan fås med sensor, så man via grafik på bilens touchscreen advares, hvis der er ved at være for dybt (Wade Sensing).

Ikke så sært at jordbesiddere rundt om på jorden er glade for en sådan bil, når de skal rundt på godsets besiddelser. Så kan traktoren klare andre opgaver imens.

De flester bliver på vejen
Men – sagt med det samme. De fleste, der spenderer de mange penge på en så elegant og luksuspræget bil herhjemme, bruger den ikke så meget til de ovennævnte øvelser.

Selv om bl.a. én af landets store forhandlere, Per Glad i Kalundborg, har aftaler med det nærliggende Lerchenborg Gods om at låne dele af godsets skovområde til at demonstrere bilens færdigheder for kunderne.

Man kan også tilmelde sig kørekurser på bl.a. Tirsbæk Gods udenfor Vejle, hvis man vil prøve kræfter med sin off-road’er. Og lære af erfarne instruktører, hvordan man håndterer sin bil op og ned ad stejle og mudrede bakker.

Trailervægt på 3,5 tons
Tilbage på normal vej kan vi også fortælle, at den trækker en trailer på 3,5 tons – og trækkrogen tillige styres elektrisk. Så det er intet problem for bilen at trække afsted med båd og hestetrailer – eller tiptrailer, hvis man som entreprenør skal have sin minilæsser med. Standard er central-differentiale men differentiale bagest kan også fås

Varerummet er på over 2.000 liter og der er 1.120 mm mellem hjulkasserne – så der er plads til en europalle. Bagklappen, der opererer elektrisk, er to-delt, så ruden kan åbne for sig – og klappen kan benyttes som bænk, når man skifter til jagt- eller golfbeklædning. Læssehøjden er i øvrigt på 85 cm.

Så hvad enten der er tale om en tur til et større galla-show eller en tur i marken – så er den universelle bil uovertruffen.

Luftaffjedring
Bilen er helt lydløs under alle forhold og den 8-trins ZF automatgearkasse skifter helt blødt mellem gearene og luftaffjedringen sikrer optimal komfort. Man kan også selv skifte gearene via skifteplader bag rattet (de sidder dog lidt for tætr på rattet efter vores smag). Vi skal også nævne el-glastaget, der kan åbnes, 3-zone klimaanlæg, el-indstilling af rat og sæde, varme i sæder, dobbelt midterboks.

Bilen var elegant med sine 21 tommer aluminiumsfælge og xenon lygterne og LED lys sikrer godt lys. Testbilen havde også kamera for og bag inklusive surround-view, hvor man kan se hele bilen, når man f.eks. parkerer. Det fik vi dog ikke rigtig til at virke.

Ford solgte i 2008 Jaguar og Land Rover til indiske Tata – men herfra er der absolut ikke skåret ned på investeringerne i den engelske fabrik – tværtimod kan man sige efter præsentationen af  nye modeller lige siden.

Fakta: Range Rover SDV8 Vogue/Autobiography
Motor: Langsliggende V8 alu.
Slagvolumen: 4,4 liter.
Ydelse: 339 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 700 Nm v. 1.750-3.000 omdr.
Topfart: 218 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sk.
Forbrugssnit: 11,5 km/l.
CO2: 229 g/km.
Grøn afgift: 10.400 kr. pr. år.
Tank: 105 liter.
Gearkasse: ZF 8 trins aut.
Off-road:system: Terrain Response 2.
Fælge: 21 tommer alu.
Bremser: Vent. skiver for og bag (Brembo).
Akut bremsning: Nødbremsesystem.
P-bremser: elektronisk.
Affjedring: Luft for og bag.
Ophæng for: Uafhægigt/dobb. svingarme.
Ophæng bag: Uafhængigt/integral.
Sikkerhed: esc, ABS.
Varerum: Ca. 2.000 liter.
Trailervægt: 3,5 tons.
Totalvægt/egenvægt: fra 3.200/2.360 kg.
Læssehøjde: 85 cm.
Vadedybde: 75 cm (max. 90 cm).
Vendediameter: 12,3 m.
Til/frakørselsvinkler: 34,7/29,6 grader (off-road).
Rampevinkel: 28,3 grader.
Frihøjde: 295,5 (off-road).
Akselafstand: 2.922 mm.
Pris testbil: Ca. 1,5 mio. kr. plus moms.
(SDV8 basis: fra 1,1 mio. kr. plus moms.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk