Det er den typiske distributions- og regional lastbil – En 15 tons Eurocargo fra Iveco, som i flere år har været markedsledende.

Vi har prøvet den 250 hestes udgave med kort førerhus med Plagborg opbygning med fragtmandslad på 7,2 meter og 2,5 tons lift og fuld luftaffjedring for mere alsidig hæve/sænke-anvendelse ved kørsel til ramper.

Takket været lav vægt har vi en nyttelast på 7,5 tons – og vægten er også med til at sikre god økonomi. 5 km/l er realistisk.

Ny front – nyt interiør
Turen går fra Iveco i Ejby mod Frederikssund og tilbage over Herlev – med masser af eftermiddagstrafik. Men vores testbil er smidig, så det går fint. Vi satte motorbremsen på trin 1, så bremsede den op, når man slap speederen.

Den nye Eurocargo kendes på ny front og nyt interiør. Men langt hen ad vejen anvendes de samme plader til at bygge førerhuset, der dog nu er fire-punkt ophængt. Aksler og rammer er også genbrug.

Rattet er dog lidt for stort efter mind smag, men er trinløst justerbart – og førersædet er højdeindstilleligt. Motorkassen mellem sæderne fylder dog ret meget. Og så lige et plas – der er to USB-stik i instrumentbrættet

Stort momentområde
Teknisk desuden med 6-trins automatiseret ZF gearkasse – så perfekt til kørsel i tæt trafik. 250 hk udgaven har et stort momentområde med 850 Nm mellem 1.250- og 2.100 omdrejninger.

Man kan vælge ECO-mode for bedre brændstoføkonomi. Basalt er det de samme motorer, men de er oparbejdede for at være mere økonomiske – men stadig med SCR motorer og naturligvis Euro 5 standard.

Salget i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor er gået noget tilbage – men det skyldes ikke bilen, men den danske organisation, der er blevet omorganiseret samtidig med, at forhandlerstrukturen helt er ændret.

Store forandringer
”Det vil for alvor kunne mærkes efter årsskiftet, hvor både Stiholt i Nordjylland og Nyscan på Sjælland åbner som autoriserede Iveco forhandlere. Samtidig overtager den sønderjyske Iveco-forhandler I. M. Jensen & Bache Iveco Danmarks afdeling i Aarhus – så der bliver virkelig tale om forandringer.

Både Aalborg, Aarhus og København er jo store distributionsområder – men da Nyscan har afdelinger både i Vordingborg, Sakskøbing, Køge, Roskilde samt Avedøre – og hvor der før kun var i Ejby og Ringsted – giver det en meget stor bredde. Og der er ikke langt til værkstederne,” siger Erik Fischer Madsen, ny chef for Ivecos mellemklasse og tunge køretøjer i Norden og Baltikum.

Fakta Iveco Eurocargo ML150E25:
Motor: Tector 7.
Slagvolumen: 6,7 liter
Ydelse: 250 hk v. 2.500 omdr.
Moment: 850 Nm v. 1.250 omdr.
Miljø: Euro 6 m. HI-SCR.
Gearkasse: Automatiseret 6 trins ZF AS Tronic.
Affjedring: Luft for og bag.
Totalvægt: 15 tons.
Nyttelast: 7,5 tons.
Totalvægt: 15 tons.
Bremser: Skiver for og bag – esc.
Dæk: 285/70R 19,5.
Opbygning: Alukasse (Plagborg).
Sikkerhed: Bl.a. Linjevogter, nødbremsesystem, Hill-holder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk