Indenfor Fiat-koncernens fire vægge er der masser af 4×4 ekspertise – både hos storebror Iveco og hos amerikanske Jeep, men alligevel har man i ledelsen valgt at indgå et samarbejde med japanske Mitsubishi, så japanerne bygger en 1-tons pick-up model til Fiat Professional – endda i Thailand, hvor flere fabrikker har deres pick-up samlefabrikker.

Med et totalsalg i Europa på et par hundrede tusinde pick-up biler om året – ud af en totalproduktion på cirka 2,3 mia. biler, er der ikke for os danskeres skyld, at Fiat indlader sig på nye eventyr.

Bestsellerne
Herhjemme sælges cirka 600 pick up biler om året. Tidligere var det Toyota, Nissan og Mitsubishi, der styrede det marked – og både Nissan og Toyota har lanceret nye modeller det seneste år.

Men det har Ford og VW også. Alle fire bygger selv deres biler – men på vej er Renault og Mercedes, som begge får byttet hos Nissan – hvor Fiat så har valgt Mitsubishi.

Det er entreprenører og visse håndværkere, der bruger især bilerne professionelt herhjemme – mens det i udlandet er en blanding. Det er folk, der bruger bilerne til jobbet om dagen – og så bruger bilerne privat i fritiden.

Umuligt i Danmark
Det er svært herhjemme med vores beskatning af biler. Bruger man bagsæderne i en pick up foregår det på hvide plader – med normal afgift på 150 pct. På gule plader med to sæder er beskatningen 30 pct.

Men salget af pick-up biler især i tredjelande i Afrika og Mellemøsten er støt stigende, og så ville Fiat gerne være med. Og Mitsubishi kunne sætte produktionen op – og dermed prisen på bilerne ned.

Vi har prøvet den første Fullback i Danmark – og selv om Fiat har været dygtige til at skabe sit helt eget design efter koncernens nyeste DNA, så er der teknisk ingen forskel på Fullback og L200.

Udfordrende tests
Den har vi prøvet under de mest groteske off-road forhold både herhjemme – samt i Norge og Sydfrankrig – og der skal rigtig meget til, at bilen giver op. Bilen har klaret de fleste udfordringer. Så længe man ikke hænger på bunden – så går det fint.

På landevejen skal man sørge for altid at have lidt ballast på ladet, da bile ellers opfører sig noget uroligt. Til gengæld er det en fin maskine under hjælmen på 2,4 liter, der yder 180 hk.

Masser af overskudskraft. Med trailer klarer den det også godt – men der er kun en trailervægt på 3,1 tons, hvor flere konkurrenter er på 3,5 tons.

Gearvalg i terræn
Vores testbil var udstyret med 6-trins manuel gearkasse og mulighed for fire træk. Bilen køres normalt med to-hjuls baghjulstræk, og firehjulstræk fås via en drejeknap på midter-konsollen.

Drejer man en ekstra gang, kommer man over i reduktionsgear med låst centerdifferentiale i højt område – og med sidste mulighed i lavt område. For hver gang bliver vendediameteren større.

Vælger man pakken Exclusive til 20.000 kr. ekstra, får man så spær på bagakslen – plus navigation og DAB radio. Så er det de hard core kunder, der melder sig. I øvrigt er trailer-stabilitets kontrol standard på Fullback.

Masser af udstyr
Udstyret omfatter bl.a. navigation, el-justerbare lædersæder, højdejusterbare sæder, 17 tommer alufælge (norm: 16 tommer), sædevarme, regnsensor, bakkamera, fartpilot, fartbegrænser, armlæn, linjevogter, syv airbags, Bluetooth, hill holder, nøglefri start, USB stik, midterboks, handskerum med lås, trinbrætter, tågelys, stop-start funktion og 2-vejs justerbart rat.

Den helt magelige type vælger bilen med automatgear – stammer fra Mitsubishi Pajero – men så er prisen 25.000 kr. mere. Bilen koster fra 225.000 kr. plus moms.

Tekniske data – Fiat Fulback:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Ydelse: 180 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 430 Nm v. 2.500 omdr.
Gear: 6 plus reduktionsgear.
Økonomi: 15,6 km/l i g/s.
CO2: 169 g/km
Topfart: 170 km/t.
Længde x bredde: 5,2 x 1,8 m.
Totalvægt: 2.905 kg.
Egenvægt: 1.905 kg.
Trailervægt: 3.100 kg.
Trækkraft 5’te gear: 1.100 omdr/55 km/t.
Trækkraft 6’te gear: 1.100 omdr/65 km/t.
Fastgørelseskroge i lad: 6.
Dæk: Toyo A28 Open Country 245/65 R17.
Frihøjde: 200 mm.
Rampevinkel: 28 grader.
Til/frakørselsvinkler: 30/22 grader.
Hældningsvinkel: 45 grader.
Ladlængde: 1.520 mm.
Pris: 224.900 kr. plus moms.
Testbil med udstyr: 253.395 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk