180.000 kroner plus moms. Det kan p.t. ingen konkurrent matche i pick-up klassen. Ssangyong Actyon Sports er tilbage i Danmark med ny importør – fra Interdan koncernen til Nic. Christiansen Gruppen.

Ssangyong produceres i Korea – og i den nyeste udgave er kvalitetsniveauet virkelig løftet.
Vi har lånt dyreste Actyon af bilforhandler Lysen Biler i Sorø. Den var med Spirit udstyr, som omfatter 5 trins automatgear, rat i kunstlæder med varme, varme i sæder, fartpilot, aircondition og indfarvede kofangere. Den koster beskedne 20.000 kroner ekstra. Dertil kommer så bilens aluminiumsfælge og anhængertræk.

Sikkerhedsmæssigt er den måske efter nyeste opskrift – nødbremsesystem findes ikke – og der er ikke side-airbags. Men der er esc-stabilitetskontrol.

Mere sporty look
Ssangyong var sidst var i landet før finanskrisen – og siden har bl.a. Actyon Sports fået et mere moderne snit med sporty og rå linjer og hele undervognen er moderniseret med bl.a. dobbelte triangler fortil og en kraftig stålramme.

Men bilen er fortsat ret løs at køre uden læs, så især om vinteren vil det være en fordel med f.eks. en 100 kg. sandsæk på ladet.

Trailervægt 2,3 tons
Trailervægten er på 2,3 tons uden bremser – nok for mange håndværkere, hvor mange entreprenører måske vil lede efter en bil med en trailervægt på 3,5 tons, så de kan køre med en gravemaskine på maskintraileren.

Den 200 hk motor byder på et godt moment på 360 Nm. mellem 1.500- og 2.800 omdrejninger. Og sammen med de mange hk trækker den godt fra land, og i terrænet klarer den skærene godt. Ved start skifter automatgearet ikke så blødt, som kunne ønskes – der kommer ligesom et ryk i begyndelsen. Styretøjet virker også lidt tungt at arbejde med.

Man kan indstille automatgearet til ”power” og vinterkørsel. I vintermode kan man i glat føre starte og bakke  i andet gear .

Blødere skift i manuel mode
Ved at skubbe på en knap på gearvælgeren, kan man vælge manuelt stift – og så selv bestemme accelerationen, hvor der også opstår blødere skiftebevægelser.

Største irritation er dog siddestillingen. Selv i laveste siddeposition sidder i hvert fald undertegnede for højt. Men måske kan det ordnes på et værksted. Ellers må man vælge et andet sæde. Og der er mange at vælge imellem. Det høje siddestilling gør det lidt svært at komme ind og ud af bilen. Rattet kan i øvrigt kun indstilles i højden.

Jeg kan nævne at sidespejle (med varme) kan slås ind – dog kun manuelt. Der er varme i sidespejlene og der er el-bagrude. Der er to kopholdere i konsollen, men ingen flaskeholdere i døren. I midterboksen mellem sæderne gemmer sig stik til bl.a. Bluetooth og USB.

Stor vendediameter i 4H
I terrænet slår man over fra to- til firehjulstræk og videre til ”4 Low” – og man kan desuden aktivere spær med en knap. Så klarer man også de fleste udfordringer.

Men bare med 4H tilsluttet er vendediameteren stor, og bilen ligesom krabber rundt. Ergonomien bortset fra siddehøjden er god – man kan strække venstre ben uden problemer.

Actyon Sports er født som dobbelt-kabine model med en begrænset ladlængde på 125 cm og en bredde på 160 cm – og mellem hjulkasser 113 cm. Ladhøjden er 54 cm og ladet er udstyret med fire fastgørelseskroge. Når bilen er låst, er bagklappen også låst. Læssehøjden er på 77 cm.

Indisk ejerskab
Ssangyong produceres i Korea, men ejes i dag af den store indiske bilproducent Mahindra, som her investeret mange penge i det koreanske mærke – og bl.a. er årsag i en række nye modeller, bl.a. personbilerne Tivoli (herhjemme solgt som Luvi) og XLV.

En række af de kendte modeller fra Ssangyong, bl.a. Rexton, kommer hertil som ny model i år. Alle Ssangyong modeller fås som 4×4 – og som gulpladebiler.

Ssangyong Actyon Sports e-XDi Spirit:
Motor: 2-liter. Diesel.
Ydeevne: 155 hk v. 3.400-4.000 omdr.
Moment: 360 Nm v. 1.500-2.800 omdr.
Topfart: 163 km/t.
Forbrugssnit: 13,2 km/l
CO2 udslip: 199 g/km.
Gear: 5 trins automatgear.
Træk: To- eller firehjulstræk. Reduktionsgear. Spær.
Vendediameter: 12,4 m.
Totalvægt: 2.740 kg.
Køreklar vægt: Ca. 2 tons.
Trailervægt m. bremser: 2.300 kg.
Frihøjde: Fra 188 mm.
Tilkørsels/frakørselsvinkel: 25,7/23,6 grader.
Rampevinkel: 19,3 grader.
Akselafstand: 3.060 mm.
Overhæng for/bag: 850/1.055 mm.
Dæk: Kormoran 255/60 R18.
Ladmål: 1.250 x 1.600 x 540 mm.
Mellem hjulkasser: 1.130 mm.
Læssehøjde: 770 mm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris testbil: 199.995 kr. plus moms.
Actyon-model fra: 179.999 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk