En særdeles komfortabel udgave af mini-varebilen Citan er nu kommet til Danmark. Det drejer sig om udgave med dobbelt-koblingsgearkasse – udviklet af det tyske selskab Getrag.

Endnu er det kun udgaver med en 1,2 liters benzinmotor, der kan fås med denne gearkasse – men da vi prøvede den første gang for et år siden, skulle den også kunne fås i forbindelse med dieselmotor på et senere tidspunkt. Men den har i hvert fald ikke nået hertil endnu.

Dengang var meddelelsen også, at Renault senere også skulle få den til deres Kangoo. Det har vi heller ingen informationer om p.t. Både Citan og Kangoo bygges jo af Renault i Frankrig.

Velfungerende
Dobbelt koblings gearkassen fungerer virkelig godt og smidigt – uden nogen form for rystelser ved skift af gear. Men der er visse resonanslyde.

Den 114 hestes benzinmodel har masser af overskudskraft. Bilens 1,2 liter motor giver også god brændstoføkonomi – 23,3 km/l – dog også hjulpet af stop-start system. Euro 6 opnås af et internt SCR system i motoren uden brug af AdBlue plus katalysator. Til gengæld er der 10 pct. bedre drejningsmoment.

Lodret siddestilling
Bilen har også USB stik, SD kort port, AUX tilgang og Bluetooth. Radioen har desuden DAB funktion.

Som i Citan generelt sidder man temmelig lodret i sædet – så det er ikke en langtursbil. Selv om bilen har en del udstyr så som varme i det højde-justerbare førersæde med armlæn samt tågelygter, aircondition, kørecomputer, fartpilot og aluminiumsfælge, så er der kun en-vejs indstilling af rattet (af plast) og en temmelig hård plast på instrumentbrættet.

Der er til gengæld god aflæggeplads i bilen – bl.a. over forruden i bilens bredde. Dertil kommer to kopholdere og to flaskeholdere. Der er store sidespejle – men ingen cyklistspejle.

Smal sidedør
Der er skydedør i højre side af bilen – som er ret smal (ikke til en palle), og bilen havde ingen beklædning i varerummet.

Lasteevnen er også begrænset til 535 kilo – men der er jo tale om en bil til let transport i byområder. Højre sæde i bilen var klapbart, så man kunne inddrage pladsen til gods.

Forbruget under kørslen lå imellem 8- og 10 km/t – mest med bytrafik. Det officielle forbrugstal (gennemsnit) opgives til 15,6 km/l.

Testbilen havde en langt række ekstraudstyr – bl.a. aircondition, speciallak, tågelys, forkromet kølergrill, varme i førersæde, multijusterbart førersæde, midter-armlæn, kørecomputer, fartpilot samt lys- og regnsensor. Dertil radio med Bluetooth og USB/iPhone stik.

Fakta Mercedes-Benz Citan 112:
Motor: 4 cyl. Euro 6.
Slagvolumen: 1.197 ccm.
Ydelse: 114 hk.
Moment: 205 Nm v. 2.000-4.000 omdrejn. (inkl. 15 Nm kickdown)
Acc. 0-100 km/t: 14,4 sek.
Topfart: Ikke oplyst.
Forbrugssnit: 15,6 km/l.
CO2 udledning:  140 g/km.
Gearkasse: 6 trins dobbeltkobling.
Producent: Getrag.
Nyttelast: 390 kg.
Lasteevne: 535 kg.
Totalvægt: 1.810 kg.
Pris fra – ekskl. moms: 155.116 kr.
Testbil med udstyr – ekskl. moms: 199.080 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk