Syv generationer af Golf har været vist fra 1974 til i dag, hvor VW er klar med en faceliftet med stærkt forbedret Golf udgave med fem drivliner fra gas til GTI og ydelser mellem 88 og 310 hk, ægte LED lyd i stedet for Xenon og et noget skarpere design, som dog er trofast mod Golfens DNA.
Golf er, som produktchef Christian Sauer fra importøren udtrykte det ved den danske præsentation i dag, bilernes colaflaske. En Coca-Cola-flaske uden etiket ved man også er en Coca-Cola-flaske. En Golf selv uden VW-logi ved alle er en Golf.
Mere om infotainment
Debut fejrer i øvrigt en ny 1,5 TSI EVO motor med 150 hk med variabel cylinderfrakobling. Men ellers er det nok første gang, at omtalen af en ny bilmodel mere handler om infotainment-systemer i bilen ens dens køreegenskaber og tekniske nyskabelser.
18.-19. marts er der åbent hus hos forhandlerne – og sammen med personbilsudgaverne vil også Van-modellerne være klar.
I fjor blev der solgt 376 Golf Van udgaver og endda 647 året før. De nye Van priser er først endelig klar om en uges tid, da de beregnes ud fra den første prototype, der udvikles sammen med Autologik i Ringsted.
Van-priser næsten som før
Den nuværende Golf er udsolgt, meldes der på importørens hjemmeside – men priserne lå fra cirka 185.000 kroner for en 1,0 – 3-cylindret model TSI BlueMotion udgave til 439.000 kroner for en Golf R Variant Van DSG – priser inklusive moms  (kilde Bilrevyen). Priserne på den nye model vil ikke fravige så meget fra de gamle priser.
Ud over andre lygtehuse, 3D baglygter og andre kofangere for og bag – så er det i høj grad inden døre, at der er sket en masse – især når det gælder infotainmentsystemer med nye skærme med otte tommer trykfølsom glasskærm i de dyreste udgaver. Her er der navigation og DAB+ radio og 10 GB harddisc.
At betjene de nye skærme skal læres – især hvis man vil bevæge sig rundt mellem de mange funktioner. Får man bilen med muliti-rat, kan meget dog indstilles på rattet (f.eks. det at sætte lyden ned på anlægget) plus telefonforbindelse. Telefonen kan endda oplades induktivt (visse modeller).
Tre skærm-størrelse plus en
Der er selvfølgelig også mulighed for at alle i bilen koble sig til infotainmentsystemet over bilens WI-FI  hotspot (via en media kontrol app som ekstraudstyr).
Faktisk er der tre skærm-størrelse alt efter model – i Composition Media via 8 tommer skærm i Discover Media og til 9,2 tommer i Discover Pro.
Sammen med Discover Pro fra den såkaldt ”modulopbyggede infotainment-platform (MIB) fås som verdenspremiere den bevægelsesstyrede betjening.
Og så er der lige det nye Auto Info Display, hvor den normale instrumentering er afløst af en 12,3 tommer skærm, der viser en virtuel instrumentering – bl.a. kan vælges ”navigation” – så skrumper urene sammen til siden for at give plads til et landkort i midten – i 2D eller 3D. Samme sted kan man også få vist sin telefonliste og sit musikbibliotek.
Mere sikkerhed i ny Golf
Mange af nyhederne i infotainment systemer er ikke nye hos VW, men findes allerede i f.eks. en Passat og Tiguan.
Det gælder også mange af sikkerhedssystemerne, der alt efter udgave bl.a. omfatter forbedrede nødbremsesystemer inklusive fodgængerovervågning og systemer for bl.a.  nødopkald, trailer-assist system og nødhjælp-system, der (via træthedskamera) selv meget hurtigt (alt efter bilens fart) får bremset bilen, hvis chaufføren f.eks.  er besvimet.
Programmet i forhold til den nuværende Golf VII-udgave er øget betragteligt, så der nu kan blive en bil til alle – uanset udgave, motor og udstyrsniveau. Gas, el, diesel og benzin. Nogle modeller kommer først til salt til sommer, men de gængse og mest populære udgaver skulle være klar den 18. marts.
VW forhandlerne solgte herhjemme 26.000 Volkwagen – heraf var de 4.500 Golf modeller – eller over 17 procent. På verdensplan sælges der en million Golf om året – ud af seks millioner VW modeller. Siden Golf blev lanceret første gang i 1974 er der solgt 33 millioner Golf-modeller.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk