Varebil nummer 2,5 millioner er netop rullet af samlebåndet på Renaults fabrik I Batilly i det østlige Frankrig nær byen Metz. Det var en Renault Master L3H2.

Jubillæumsbilen blev leveret til repræsentanter fra den polske virksomhed TP Teltech, som har specialiseret sig i levering af telekommunikations-systemer og it-løsninger.

TP Teltech SARL er et selskab i ”Group Orange Pologne S.A.” Selskabet har i dag 850 varebiler, hvor halvdelen er Renault.

73 pct. eksporteres

Renault Master klarer sig godt på det polske marked. Faktisk er Polen det tredje største eksportland for Master – efter Tyskland og Storbritannien. 73 pct. af produktionen af Master eksporteres.

Batilly fabrikken er verdens største fabrik for denne type varebil. Ud over Master til Renaults personbilsforhandlere og Renault Trucks forhandlere, som aftager 64 pct. af produktionen – produceres søstermodellerne Nissan NV 400 og Opel/Vauxhall Movano.

Produktionen i Batilly er øget med 43 procent over de seneste 36 måneder – efter tre år med rekordproduktion. I 2016 blev der produceret 132,825 køretøjer.

El-udgave af Master i år

Samlet kan Master og søstermodeller fås I 350 udgaver – op til 4,5 tons totalvægt. I slutningen af 2017 lanceres Master i en elektrisk version.

Renault har været det mest solgte varebilsmærke siden 1998 – ifølge den franske producent.

Udover forhjulstræk fås bilen med firehjulstræk. Karosseriformerne tæller bl.a. kassevogn, dobbeltkabine, chassis og med tiplad. Dertil kommer specialudgaver, som man bestiller hos sin  forhandler.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk