(GENÈVE)

Nævn ordet Volvo for en person – og svaret er sikkerhed. Volvo har lykkedes med at være verdens mest sikre bil i folks tankegang. Og bilen lever også op til opfattelsen – og den nye XC 60 SUV, der har premiere i disse dage på bilsalonen i Genève, er da også udstyret med de største landvindinger indenfor sikkerhed.
Begynder du en overhaling til trods for at en bil en på vej imod én, så ser din XC 60 faren og drejer bilen ind bag bilen, som du ville overhale – ved hastigheder mellem 60- og 140 km/t. Automatic Steering Assistance kaldes det. Og det er én af tre nye sikkerheds-detaljer på den nye svensker.
Dertil kommer City Safety, hvor systemet griber ind for at undgå ulykker via bilens styring, når bremserne ikke kan klare problemet alene. Det undgår ikke alene sammenstød med biler – det betyder også, at man kan undgå at ramme cyklister og fodgængere.
Klar til august
Endelig er der sker opdatering af Volvos Blind Spot system, hvor man advares mod trafikanter i bilens blinde vinkel. Nu bliver det med indgreb fra styringen, så man kommer tilbage i sit eget spor.
Disse semi-selvkørende systemer findes også på de større XC90 og S90/V90 modeller – og herfra er også hentet opdagelse af større dyr som elge – og en indretning ved bl.a. sikre sæder, som betyder, at man kan undgå alvorlige kvæstelser, hvis man kører af vejen.
”Vi får bilen på det danske marked til august – og vi tror, der kommer mange nye kunder til den nye XC 60, som i de ni år, vores nuværende XC60 har været på markedet, har øget sit salg hvert år,” siger pressechef Jan Larsen fra den danske Volvo importør.
Motor med puls
XC 60 er bygget på samme SPA platform som XC 90 og den nye S- og V 90 serie – en platform, som blev vist som coupé-prototype på IAA biludstillingen i Frankfurt i 2013. Siden fulgte Estate og XL.
Den nye XC kommer i motor-versionerne D4 med 190 hk og firehjulstræk, D5 med 235 hk og Powerpulse (som øger momentet, når det ønskes) – samt T8 Plug-in fra Momentum udstyrsniveau. En del sikkerheds-features dukker dog først op i topmodellerne Inscription og R-Design – det gælder bl.a. Pilot Assist.
20 pct. som Van
”Priserne på hvide nummerplader begynder ved 745.000 kroner – det er cirka 15.000 kroner mere end den nuværende model. Momentum begynder ved 650.000 kroner og R-Design eksempelvis ved 810.000 kroner. Beskatningsgrundlager bliver fra 570.000 kroner. Van-priser er ikke klar endnu – men de ligger jo på cirka halv pris. Vi forventer at sælge op mod 20 pct. XC 60 som Van,” siger Jan Larsen.
Blandt fordelene for erhvervslivet – og ikke mindst Van-kunder er den nye trailervægt på 2,4 tons.
Nyt er også Volvos nye personlige serviceteknikker, hvor en kunde sammen med sin nye bil får udleveret navnet og mobilnummer på sin personlige servicetekniker.
Automatisk kontakt til værkstedet
”Systemet er bundet op på en Volvo forhandler – og vi er i gang med certificere forhandlerne. Første forhandler med certifikat er i Haderslev – men i alt fire er klar, og lige nu arbejder vi med afdelingerne i København og Nærum,” siger Jan Larsen.
Kunderne, der har oplevet det, er begejstrede for den forbedre service, fortæller Jan Larsen.
”Volvo er jo også langt med connectivity, hvor bilen, der ved, hvad den eventuelt fejler, via skyen kommunikerer med både brugeren, ejeren og værkstedet. Værkstedet kan straks tilbyde en tid til reparation og service – som vises på bilens skærm: ”Har De tid klokken 14 ?” – og det er ikke fremtidsvisioner,” siger Jan Larsen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk