Ford Transit Custom er Van of the Year 2013. Prisen fik Ford på IAA udstillingen i september, og i går kunne jeg som dansk jurymedlem af Van of the Year juryen og redaktør af ”VOTY.dk” overrække en replika af den originale pris til adm. direktør for Ford i Danmark, James Read.

Originalen står nok i Fords europæiske hovedsæde i Dunton i England, men den replika, som James Read fik i går, får en hædersplads i Ford Danmarks hovedsæde i Ballerup.

Først og fremmest kunderne
For James Read og Ford Motor Co. er Van of the Year prisen særdeles værdifuld – men det er først og fremmest kunderne, der kan glæde sig over prisen. For de køber en varebil, som 24 europæiske jurymedlemmer fra 24 lande har valgt som årets bedste varebil.

”Kunderne skal have opfyldt en række behov med en varebil så som pladsen i varerummet, komfort, styrke og totalomkostningerne i bilens levetid. Men her behøver de ikke kun at være rationelle – men også emotionelle. For første gang kan en varebil også appellere til følelserne – for Transit Custom ser rigtig godt ud,” sagde James Read efter prisoverrækkelsen, der foregik på en sneklædt bakke foran Fords danske hovedsæde.

Kinetisk design
Med Transit Custom får også Fords varebiler glæde af det kinetiske design, som Fords chefdesigner Martin Smith og hans stab har udviklet.

”Men det allerbedste ved Transit Custom er, at den er kompakt – at den ser mindre ud, end den i virkeligheden er. Den rummer de tre obligatoriske Euro-paller – men er kompakt og smidig at køre i. Den føles ikke som en stor klodset kassevogn – og chaufføren sidder i en kabine med god komfort, der er vigtig, når man opholder sig op mod otte timer i bilen,” sagde James Read.

Han pegede også på den praktisk udformede instrumentering, designet i stil med en ny Ford personbil – og god aflæggeplads, hvor alt er inden for rækkevidde – som på et moderne kontor.

Bestseller
”Ford var den bedst sælgende varebil i Danmark i 2011, vi ligger p.t. i toppen i år – og jeg håber, at vi med den nye Transit Custom sammen med den nuværende Transit – som kører videre i 2013 – kan bevare positionen og sælge flere Ford Transit i Danmark næste år – men det er dog bekymrende, at varebilsalget herhjemme er faldet de seneste to måneder,” sagde James Read.

Juryens vurdering
Da vi i Van of the Year juryen gav prisen til Transit Custom, var det ikke kun den udvendige og indvendige design, vi var imponeret af – det var i lige så høj grad nye detaljer som nedfældelige tagbøjler, nyt stop til bagdørene og forlængelsen af varerummet gennem en lem i bagvæggen ind i kabinen. Samt selvfølgelig total-omkostningerne – kaldet Total Cost of Ownership (TCO).

Men i sidste ende var det bilens køreegenskaber, der satte prikken over i’et for juryen. Ikke nok med, at den har arvet design fra Fords personbiler – den kører stort set også som en personbil – med præcis styring, skarp i svingene – samt lavt støjniveau i kabinen.

Rammer præcist
”Med Transit Custom rammer vi præcist ind i den vigtige 1-tons klasse – og næste år er vi så klar med vores store 2-tons Transit samt den nye Transit Connect. Så har vi helt fornyet vores række af erhvervskøretøjer,” sagde James Read.

James Read pegede på, at Ford i år både fik Van of the Year-prisen for  Transit Custom og Pick-Up of the Year prisen for den nye Ranger samt Engine of the Year prisen for den nye 1-liter EcoBoost motor.

Transit-serien er et eksempel på Fords nye globale bilpolitik. Før kunne man købe biler i Europa, bygget for europæere. I fremtiden bygges biler, som alle lande kan vælge – hvis de vil. Transit har eksempelvis mest været solgt i Europa – næste år lanceres den store Transit i USA.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk