(SÖDERTÄLJE)

Alle sejl var sat til, da svenske Scania i går aftes præsenterede deres nye XT-model i hovedsædet i Södertälje syd for Stockholm.

XT er anden trin i Scanias ”Next Generation” lastbiler, der i fjor begyndte med eksportbilerne R- og S-serier. I XT kan man kombinere både de kendte R- og S modeller og de nu lancerede P og G udgaver til entreprenørbiler.

Eller som chefingeniør Anders Lundgreen sagde til VOTY.dk i går – kører man med træ i Nordsverige eller specialtransport i Danmark er der måske en idé i at vælge S-førerhuset sammen med XT-entreprenør-linjen.

Alle typer kan kombineres

I XT serierne kan man kombinere alle typer af førerhuse – og få den rigtige entreprenørbil. Der kan vælges alle P-, G-, R- og S-versioner af førerhuse -uanset motorvariant.

Fundamentet for Scania XT er en robust og forstærket kofanger med et fremspring på 150 millimeter forrest på førerhusfronten. Den tilfører køretøjet en fremtoning, som både signalerer robusthed.

Kombineret med en beskyttelsesplade og beskyttelsesgitter til forlygterne har XT-versionen en særligt robust front, som klarer stød eller sammenstød med genstande – uden at den underliggende struktur beskadiges. I midten findes en bugseringsbolt, som er klassificeret til 40 ton.

Mange opgaver

Køretøjer til bygge- og anlægsbranchen stiller særlige krav til konfiguration og forskellige køreegenskaber samt hensyn til backup i form af serviceydelser.

Men samtidig kører lastbilerne typisk 80.000 kilometer eller mere årligt med tippelad på normale veje, hvorfor de har alt at vinde ved et lavt brændstofforbrug.

XT-køretøjer udføre en lang række forskellige opgaver. Mange vognmænd inden for skovbrug vil måske foretrække den, men et typisk kommunalt 4×2 køretøj med en platform og en kran kan også være lige præcis det, som kunden vælger at bestille i XT-versionen.

Mange motorer

Udvalget af motorer er også omfattende, og en Scania XT kan byde på alt lige fra de nye generationer med V8- eller 9- og 13-liters motorer, som Scania præsenterede for nylig.

To XT-udstyrspakker kan føjes til det grundlæggende design: En eksteriør- og en interiørpakke. Eksteriørpakken omfatter sidespejle i en ekstra solid udførelse, en udvendig solskærm og ekstra, planmonterede lygter i tag. Interiørpakken byder på sæder i en speciel XT-version, gummimåtter med høje kanter, opbevaringsenheder og en enhed, som kan udvide instrumentpanelet.

Scania har iøvrigt bygget entreprenørlastbiler siden 1902. Den nye Next Generation lastbbilsseerie har man arbejdet på i 10 år – mens XT serien har været på tegnebrættet siden 2009.

Comments are closed.