Med stigende markedsandele, et hurtigt ekspanderende elektrisk produktsortiment og en stærk global strategi for nedsættelse af CO2 udslip, placerer Renault Trucks sig som en central aktør i omstillingen af transportsektoren.

Med en stigning på 36 pct i ordrebogen på elektriske lastbiler i 2024, der nåede mere end 2.000 enheder, forventes Renault Trucks at opretholde momentum inden for elektromobilitet i 2025.

Nye varebiler fra Flexis

Det kommende år vil blive præget af en udvidelse af modelserien med lanceringen af en elektrisk trækker med en rækkevidde på op til 600 km samt introduktionen af de fremtidige Flexis erhvervskøretøjer.

Renault Trucks tilbyder nu det største 100 pct. elektriske sortiment i Europa, fra 650 kg e-cargo ladcykler til 50-tons tunge lastbiler.

1.628 elkøretøjer

I 2024 fakturerede Renault Trucks i alt 1.628 elektriske køretøjer.

I segmentet over 16 ton elektriske køretøjer øgede Renault Trucks sin markedsandel med ét procentpoint til 24,2 pct, hvilket viser en vækstrate tre gange højere end markedet (en øget andel på 4,6 pct sammenlignet med 1,5 pct for sektoren som helhed i anden halvdel af 2024).

Renault Trucks er bevidst om udfordringerne og spørgsmålene vedrørende den samlede transformation af mobilitet, og støtter sine kunder ved at tilbyde integrerede og skræddersyede løsninger.

Egen transport

Virksomheden anvender også sin strategi for at sænke CO2 udslippet i sine egne logistikstrømme.

Siden 2024 er den interne transport mellem mellem produktionsanlæggene i Saint-Priest og Bourg-en-Bresse blevet udført med elektriske lastbiler. Målet for 2030 er klart – at opnå 100 pct elektrisk transport mellem fabrikkerne.

Reducere CO2 udledning

Selvom overgangen til elektromobilitet er i gang, følger udviklingen ikke en traditionel markedsdrevet dynamik, hvor efterspørgsel styrer udbuddet.

I stedet er det producenterne, der driver skiftet, tilskyndet af lovgivningsmæssige krav, herunder forpligtelsen til at reducere CO2-udledningen med 15 pct. i 2025 (den såkaldte Vecto-standard).

Mere end blot et svar på lovmæssige krav er Renault Trucks overbevist om nødvendigheden af at accelerere sektorens nedsættelse af CO2 udslippet for at imødegå klimakrisen.

Overgang til el

For at opnå dette er det afgørende at stimulere efterspørgslen og skabe gunstige betingelser for overgangen til elektriske lastbiler, såsom:

• At reducere forskellen i totalomkostninger mellem elektriske og diesel-lastbiler gennem incitamentsordninger, herunder købstilskud eller brugsspecifik støtte (f.eks. præferencepriser på vejafgifter eller udvidede køretider i bycentre for elektriske lastbiler).

• At fremskynde udrulningen af offentlige og private ladeinfrastrukturer, styrke elnettet i visse europæiske lande og reducere installationstiderne.

• At stimulere efterspørgslen gennem prioritering af emissionsfrie lastbiler i offentlige udbudskontrakter.

For at elektromobilitet skal blive en varig realitet, er det afgørende at skabe de rette betingelser for en bred overgang ved at aktivere alle de faktorer, der vil gøre det muligt for transportoperatører effektivt at skifte til bæredygtige energiløsninger.

Året der gik

I 2024, efter flere års stærk vækst, normaliserede markedet sig med en opbremsning i gods- og byggeaktiviteterne.

På trods af en kompleks økonomisk og geopolitisk kontekst har Renault Trucks formået at styrke sine positioner i Europa ved at øge sin markedsandel med næsten ét procentpoint til 9,1 pct i segmentet over 16 tons. I Frankrig har Renault Trucks opnået en markedsandel på 29,7 pct i samme segment.

I 2024, på trods af et generelt fald i volumen, har Renault Trucks konsolideret sine position.

29,7 pct. i Frankrig

I Europa blev der registreret en stigning på næsten ét procentpoint i markedsandelen, der nåede op på 9,1 pct i segmentet over 16 ton (EU30 – inkl. Schweiz, Norge og Storbritannien).

Væksten har været særligt markant i Spanien, Portugal, Rumænien, Litauen og Storbritannien. I Frankrig blev 2024 afsluttet med en stærk præstation på 29,7 pct markedsandel i segmentet over 16 ton.

Internationalt har Renault Trucks styrket sin tilstedeværelse i Tyrkiet og bevaret sine positioner i afrikanske og mellemøstlige lande. Desuden har Renault Trucks fornyet sit partnerskab som officiel lastbilleverandør til De Forenede Nationer i yderligere tre år.

Brugte køretøjer

På markedet for brugte lastbiler har Renault Trucks opnået betydelig vækst med 7.127 solgte køretøjer, hvilket repræsenterer en stigning på 21 pct.

2024 markerede desuden ankomsten af Renault Trucks’ elektriske lastbiler på markedet for brugte lastbiler.

Ombygget

Samtidig opnåede producenten sin første homologering af en ombygget elektrisk lastbil, hvilket yderligere understøtter engagementet i cirkulær økonomi og miljørigtig mobilitet.

“Renault Trucks har afsluttet 2024 med en stærk præstation og fortsætter målrettet retningen mod bæredygtig transport. Vi fortsætter med at investere i at støtte vores kunder i deres energiomstilling, samtidig med at vi konsoliderer vores positioner på vores strategiske markeder,” udtaler Bruno Blin, præsident hos Renault Trucks.

Renault Trucks leverede 56.898 køretøjer i 2024, opdelt som følger:

Efter lokation:
Europa: 50.444
Resten af verden: 6.454

Efter vægt:
Medium og Heavy Duty: 36.749
Lette køretøjer (LCV): 20.149

Elektriske køretøjer:
Total: 1.628
Medium og Heavy Duty: 1.003
Lette køretøjer: 625

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk