Den danske MG-importør lancerer her i efteråret fire nye biler nærmest samtidig.

Det er den elektriske sportsvogn Cyberster, der er et alternativ til klassikeren Mazda MX-5, den kompakte MG3, der er konkurrent til Toyota Yaris, MG HS plug in hybrid (phev), som MG Danmark  sætter op mod Ford Kuga – og hybridbilen ZS, der skal slås med bl.a. Toyota Yaris Cross.

Producenten bag MG i dag er kinesiske SAIC, som er sværvægter på verdensplan – både med hensyn til biler og varebiler.

Endnu flere nyheder

Alle fire rammer derfor både ind blandt de mest solgte biler i hver deres segment. ZS dukker dog op sidst – med levering tidligst i november.

Næste år kommer den også i ren eludgave samt i en benzinudgave. 2025 slår der også på kalenderen, når det gælder næste udgave af MG5, MG Marvin R og en facelifted MG4.

For job- og familiebilerne er nyhederne værd at vente på, for selv om man taler om, at kineserne er gode til at plagiere, så er der teknisk tale om nyskabelser.

Billigere

Ford Kuga er dansk mester i plug-in hybrid i flere år – og her har MG så prissat deres HS 40.000 kroner lavere til priser fra 300.000 kroner i basisudgaven ”Comfort.”

Plug-in hybrid bilsalget er faldende på grund af højere beskatning – faktisk med 24 pct. fra i fjor – og ved årsskiftet stiger alle plug-in hybrid biler igen.

For HS cirka 12.-15.000 kroner – så det er nu, man skal slå til.

Nyt design

Forgængeren EHS solgte ganske godt herhjemme, men den nye HS er helt anderledes, selv om den minder om forgængeren.

Designet er frisket op – så alle MG’er faktisk følger en ny stil og frontdesign.  Bilen er større på de fleste leder og kanter (bortset fra højden) – og der er øget akselafstand.

Den største fordel ved konkurrent Ford Kuga phev er dog fortsat en trailervægt på 2.100 kg mod 1.500 i MG HS. Det betyder meget i erhvervslivet. Og da bilen også kan fås som Van, betyder forskellen ekstra meget. Varerummet er 1.300 liter.

Kraftig elmotor

Et stort plus er den nye teknik – med en 1,5-liter turbo-benzinmotor (udviklet af samarbejdspartner General Motors) med fire cylindre som base. Hertil en kun 2-trins automat-gearkasse – men det er nok, viste en kort tur bag rattet i nyheden.

Ydelsen af motoren er 142 hk (105 kW) – mens elmotoren er større og yder 154 kW, så man når faktisk til 100 km/t på 6,9 sekunder.

Generatoren er på 61 kW – plus et batteri på 21,4 kWh. Samlet ydelse er 184 hk og 340 Nm. Dog kun med 1-fase opladning – så det tager nok syv timer at lade op (AC).

Større benzintank

Vi skal også nævne, at tanken er øget fra 37- til 55 liter – før skulle man tanke ret ofte. Og nu kører bilen faktisk 100 km på ren strøm. Det er fornemt for klassen.

Der er også skruet helt op for udstyrsniveauet – inklusive fuld plade, når det gælder sikkerhedssystemer. Bl.a. med adaptiv fartpilot.

Dertil bird-view kamera, LED lygter for og bag og p-sensorer for og bag, blindvinkel assistent, aktiv nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering.

Syv års fabriksgaranti

Der er lane keeping Assist med advarselssystem for vognbaneskift bagkrydsende trafik-advarsel samt intelligent hastighedsbegrænsningsassistent.

Der er også aircondition, nøglefri adgang, regnsensor, fartpilot, elektronisk parkeringsbremse med auto-hold funktion – og som alle MG’er leveres de med en fin 7-års/150.000-km fabriksgaranti.

Topmodellen har bl.a. el-sæder, el-sidespejle, tågelygter og 19 tommer fælge i Luxery udgaven.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk