Den er simpelthen dømt til succes – den nye MG 3, som netop er præsenteret herhjemme.

Den kompakte, kinesisk byggede bil kommer fra én af verdens største bilproducenter – SAIC Motors – og hvor de første kinesisk byggede biler haltede lidt efter, når det gjaldt kvalitet. Så der er nærmest ingen kritikpunkter af kvaliteten.

Det erfarede vi, da vi forleden kørte i fire ny MG-biler, der kommer til salg herhjemme her i efteråret og begyndelsen på vinteren.

De nye biler

De fire biler er den elektriske sportsvogn Cyberster, der skal være et alternativ til klassikeren Mazda MX-5, den kompakte MG3 Hybrid+, der direkte er konkurrent til Toyota Yaris Hybrid, MG HS plug in hybrid (phev), som MG Danmark selv sætter op mod Ford Kuga – og hybridbilen ZS, der skal slås med bl.a. Toyota Yaris Cross.

MG byder i øvrigt på syv års fabriksgaranti eller 150.000 km.

Vi har allerede beskrevet MG HS plug in hybrid her på VOTY.dk – men de helt store salgstal må vi forvente at se med den nye MG 3, som modsat elbilen MG 4 er en hybridbil.

Længe på ren el

Bilen kører virkelig godt – og MG skal roses for valg af en 1,5 liters motor på fire cylindre, der for år tilbage skulle være udviklet af SAIC’s samarbejdspartner General Motors og bl.a. anvendt i sportsvognen Calibra.

Batteriet i MG3 Hybrid+ er på 1,83 kWh, elmotoren på 100 kW og generatoren på 45 kW. Forbruget i WLTP mode er 22,7 km/l.

Den store elmotor betyder lang tids kørsel på el – en fordel i byen, hvor man kan køre i ugevis uden at bruge benzin.

Otte sekunder til 100

Tanken på 36 liter og batteriet er helt flade og placeret under bagagerummet, som vil have samme størrelse son den rene benzinudgave, der kommer næste år.

Vi skal også nævne et kompressionsforhold på 16,3:1 – som ligner et fra en dieselmotor. Ydelsen er opgivet til 102 hk og med 128 Nm i drejningsmoment.

Med elmotoren bliver det samlet op mod 194 hk, da den særdeles kraftige elmotor i sig selv yder 136 hk. Den når 100 km/t på otte sekunder.

Kun trailervægt på 500 kg

På grund af det store batteri har det været nok med et tre-trins automatgear – og man vælger mellem tre køremåder med eco, normal og sport.  Dertil tre regeneratons-trin.

Der er dog kun en trailervægt på 500 kg med bremser.

Vi skal også nævne bilens mange sikkerhedssystemer – eksempelvis adaptiv fartpilot.

Spændende som Van

Prisen på hybridudgaven er 215.000 kroner i basisudgaven på hvide plader – mens benzinudgaven skal koste 180.000 kroner. De vil formentlig også kunne fås som Van-modeller – til priser fra måske 150.000 kroner.

For det er jo tilfældet med bilens største konkurrent – Toyota Yaris – som solgte i 181 gulpladeudgaver i 2023 og over 300 enheder i 2022.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk