I november vandt Kia EV3 titlen “Årets Bil i Danmark 2025” – og i begyndelsen af året fik den andenpladsen i den internationale Car of the Year 2025 kåring (efter Renault 5).
Men super-godt gået af den spændende koreaner, der allerede klarer sig godt på salgslisterne.
Vi har prøvet EV3, som engang i foråret også bliver tilbudt som Van på gule plader, for det passer godt til Kias varebilsatsning med i første række varebilen PV5, der har dansk premiere på Transport 2025 i disse dage.
Van-pris om 14 dage
Vores EV3 testbil var en ”Long Range” i udstyrstrim Prestige til godt 300.000 kr. på hvide plader.
Den danske Van pris er ifølge pressechef Lene Mejdal Iversen fra importøren klar indenfor et par uger – men da der kun er momsen til forskel – plus opbygning – lander vi nok i omegnen af 245.000 kr.
Konkurrencen omkring 300.000 kr. er barsk – og nærmest hver dag er der prisfald på nye elbiler. Så måske er leasing det bedste råd at give til kommende kunder af EV3.
591 km rækkevidde
Men EV3 er smart i sit mini-EV9 design, der gør den til en fin bybil – men også til de længere distancer.
Der loves 591 km rækkevidde, men vores testbil lovede ved start og fuldt opladet kun en rækkevidde på 482 km – om end i februars kulde.
Vi skal dog rose bilens 3-trins rekuperation (med skifteplader bag rattet), som samle strøm op og bremser bilen ned ved speeederslip – så man ikke slider på bremserne. Varmepumpen sikrer samtidig, at man ikke bruger batteriets strøm for hurtigt.
Adaptiv fartpilot
Holder man sin i byen, kan man ende med mere strøm end ved start. Bilens adaptive fartpilot sikrer også smidig kørsel – og øget sikkerhed.
Bilens instrumenter fortalte om et snitforbrug under testen på 20,6kWh/100 km, men den kan til gengæld lade med 128 kW på en DC hurtiglader og 11 kW hjemme (tre faser).
Elmotoren yder 204 hk og momentet er 283 Nm. Batteriet er på 81 kWh.
Letkørt
På vejen har man en meget letkørt bil trods sit tunge batteri. Man sidder godt i de sporty sæder og tovejs justerbare rat. Bilen havde 17-tommer fælge (alu), hvor de dyrere modeller har større fælge.
Bilen har forhjulstræk med uafhængig affjedring med multilink baghjulsophæng.
På 7,7 sekunder når man 100 km/t – og topfarten opgives til 170 km/t. Bilen har 1-trins automatgear.
Køl og varme
Der er en masse godt udstyr så som både varme og køl i sæderne samt varme i rattet. Man kan via en app også indstille kabinevarmen.
Der er digital instrumentering med tre skærme – bl.a. en stor 12,3 tommer touchscreen og midterskærm til at styre klimaanlægget.
Men de del vigtige kontakter er holdt udenfor skærmen – bl.a. varme/ventilation og valg af køre-mode: eco, sport, normal, sne og ”my drive.”
1.000 kg. trailervægt
Som jobbil kan vi fremkæve en trailervægt på acceptable 1.000 kg.
Der er dog ikke handskerumslås og ikke elbagklap (er ekstraudstyr). Varerummets størrelse ligger på cirka 1.200 liter. Et plus er bilens frunk forskibs – på 25 liter – hvor ladekablerne lige kan være, så de ikke roder i varerummet.
Da vi kørte i snevejr, fandt v ud af, at bagruden let bliver tilsvinet – så der går meget sprinklervæske til.
Udstyrsmæssigt nævnte vi tidligere adaptiv fartpilot.
Dertil kommer aut. nødbremser, blindvinkel-assistent, linjevogter, skiltegodkendelse, 2-zone klimaanlæg, LED lygter, elektrisk p-bremse, regnsensor, tagræling, p-sensorer for og bag,trådløs mobiloplader samt advarsel for krydsende trafik bag bilen.
–
Tekniske data: Kia EC3 Long Range Prestige:
Motor: el-motor.
Moment: 283 Nm.
Ydelse: 204 hk.
Batteri: 81-91 kWh.
Gear: 1 trin aut.
Forbrug: 150 wh/km.
Rækkevidde WLTP: 591 km.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,7 sek.
Totalvægt: 2.355 kg.
Køreklar vægt: 1.885 kg.
Ladning 11 kW AC/3 faser-16A.
Ladning DC 128 kW.
Dæk: Bridgestone Blizzak 215/60 R17.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Kia EV3 pris fra hvide plader: 270.000 kr.
Pris testbil hvide plader: 305.000 kr.
Pris Van: ca. 245.000 kr.