Den eftertragtede titel Årets Varebil 2025 går til Nissan Interstar og Renault Master.
Prisen er uddelt her til eftermiddag på Transport 2025 i Herning, hvor alle de nominerede varebiler er udstillet.
Nissan og Renault har i fællesskab skabt en stor, rummelig varebil, der til skarpe priser tilbydes både med dieselmotor og elmotor.
Ingen tvivl
”Der var egentlig ikke den store tvivl,” fortæller juryformand Andreas Lang Hedegaard – redaktør på Biltorvet.dk.
Nissan Interstar og Renault Master fik topkarakter fra fire ud af syv jurymedlemmer i finalen til Årets Varebil 2025.
De to modeller fra Renault og Nissan er teknisk identiske, og derfor tæller de som én i pointafgivelsen og fik i alt 32 points.
Rækkevidde over 400 km
Interstar og Master fås med enten diesel eller strøm – sidstnævnte med op til 405 kilometers rækkevidde.
”Bilerne har store varerum og sælges til skarpe priser, og som sådan er udnævnelsen til Årets Varebil 2025 fuldt fortjent,” siger Andreas Lang Hedegaard.
Andre tvillinger
På andenpladsen kommer et andet ”tvillingepar”; Ford Transit Custom og Volkswagen Transporter. Faktisk vandt Ford Transit Custom den internationale Van of the Year pris for dieselmodellen for 2024. Der var dog ikke en kåring herhjemme i fjor.
De to modeller var tidligere store rivaler, men i dag er begge biler udviklet i samarbejde mellem Volkswagen og Ford – og produceret af Ford i Tyrkiet.
Transit Custom og Transporter fik tildelt 25 points takket være en lækker kabine, skarpe køreegenskaber og mulighed for at vælge mellem diesel og el-drift.
Super-garanti
På tredjepladsen finder vi Toyota Proace Max, som fik 13 points. Modellen er en gammel kending, som i grundformen kan føres helt tilbage til 2006, men i Toyotas nuværende udgave stiller den med masser af opdateringer, blandt andet får den elektriske version et stort batteri på 110 kWh.
Og så er der tre års fabriksgaranti og 10 års Relax garanti hos Toyota.
Takket være en totalvægt på 4,25 tons, må el-versionen laste op til 1.500 kilo og stadig køres med et almindeligt kørekort.
Også vores valg
VOTY.dk havde også Renault Master og Nissan Interstar på vores førsteplads, hvor vi gav dem seks point ud af 10 mulige for bilernes nyskabelse i design og køreegenskaber.
Renault vandt i øvrigt den internationale Van of the Year pris for 2025 – men da den fik prisen, var Nissan Interstar ikke lanceret.
Ford Transit/Volkswagen Transporter gav vi tre point for vigtig opdatering med hensyn til køreegenskaber og bilernes mangfoldighed med både diesel, el, plug in hybrid.
Suveræn garanti
Toyota Proace Max gav vi ét point – for den er copy paste af en lang række varebiler – nemlig Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Opel Movano.
Snart kommer også en Iveco udgave. Men den suveræne garanti gør Proace Max til en ener.
Kåringen af Årets Varebil sker så vidt muligt hvert år.
12 deltagere i år
Det er foreningen Danske Motorjournalister, der står bag hæderstitlen, som uddeles på tværs af kvalifikationer som sikkerhed, innovation, praktisk indretning og pris.
I år deltog 12 forskellige modeller fra ni forskellige bilmærker, fordelt over el-drift, diesel, og en enkelt benzindreven plugin-hybrid var også med i form af den nye Ford E Transit Connect, der produceres af Volkswagen på deres fabrik i Polen.
Sjællandsringen base
Alle biler blev inden nomineringen prøvekørt på landeveje i og omkring Sjællandsringen ved Roskilde – og med mulighed for at teste med forskelligt læssede trailere.
Alle varebilerne skulle desuden være fuldt læssede minus 200 kilo.